Πέμπτη, 25 Απριλίου 2013

ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ, ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ

Οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά σας εύχονται ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ

Μακάρι όλα τα σπίτια να γεμίσουν με κουλουράκια και μυρωδιές πασχαλινές όπως αυτές που γέμισε το νηπιαγωγείο μας και τις καρδιές μας αυτές τις μέρες.

Αποχαιρετούμε το σχολείο για τις διακοπές του Πάσχα με τα καλαθάκια μας γεμάτα και ευχόμαστε σε όλους

ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ! 






Ευχαριστούμε το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου μας για τα σοκολατένια λαγουδάκια και τις καραμελίτσες που μας χάρισαν. 

Πασχαλινές λαμπάδες

Η πασχαλινή λαμπάδα..... είναι κάτι που περιμένουν τα παιδιά πως και πως από τις νονές τούτες τις μέρες, αλλά δε μπορούσαμε και στο σχολείο να μη μιλήσουμε και να μη δοκιμάσουμε να φτιάξουμε τις δικές μας λαμπάδες με διάφορα υλικά...


Δραστηριότητα 1η: Λαμπάδες από χαρτί 

Στα παιδιά δόθηκαν διάφορα υλικά για να διακοσμήσουν το καθένα με το δικό του τρόπο και τη δική του φαντασία τη λαμπάδα του, που ως βάση ήταν μια χρωματιστή κόλα χαρτί Α4 τυλιγμένη γύρω γύρω (στριφογυρισμένη). Ήταν εντυπωσιακό ότι παρόλο που τα παιδιά έμαθαν την τεχνική για να φτιάξουν τη λαμπάδα τη συγκεκριμένη μέρα, τις επόμενες συνέχισαν να πειραματίζονται δημιουργώντας και δεύτερη και τρίτη λαμπάδα χάρτινη. Η διαδικασία ήταν εύκολη και δε χρειαζόταν παρέμβαση των νηπιαγωγών οπότε τα παιδιά κατευχαριστήθηκαν και πειραματίστηκαν με διάφορους τρόπους. 




Δραστηριότητα 2η: Τεχνική με δακτυλικά αποτυπώματα

Και μιας και τελικά καταφέραμε να προμηθευτούμε και αληθινά κεριά (λευκά) προχωρήσαμε δημιουργώντας και λαμπάδες που θα μπορούσαμε να κρατήσουμε στην Ανάσταση ή να προσφέρουμε σε αγαπημένα μας πρόσωπα. Την ιδέα αυτή είχαμε βρει παλαιότερα σε κάποιο περιοδικό, θα με συγχωρήσει η συνάδελφος που δανείζομαι την ιδέα της γιατί δεν έχω καταγράψει την πηγή. Η ιδέα με είχε εντυπωσιάσει τότε και φέτος είπαμε να τη δοκιμάσουμε στο σχολείο με τη συνάδελφο που ξεκίνησε και την εφαρμογή. Το πρώτο στάδιο: Βουτάμε τα δακτυλάκια μας σε ιριδίζουσες δακτυλομπογιές και κάνουμε αποτυπώματα. Κάποια παιδιά θέλησαν να προχωρήσουν και να καλύψουν τη λαμπάδα ολόκληρη με ένα ή περισσότερα χρώματα. Νομίζω ότι η φαντασία των παιδιών δε θέλει οδηγίες. Τέτοιες κατασκευές αφήνουν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Έτσι οι λαμπάδες μας είχαν ποικίλες μορφές και σχέδια και αφού στέγνωσαν για λίγη ώρα, στο τέλος τις διακοσμήσαμε λιτά με μερικές κορδέλες και ήταν έτοιμες.





Καλή Ανάσταση!

Πασχαλινά κουλούρια από τα χεράκια μας

Και επειδή οι μέρες πλησιάζουν.... ανασκουμπωθήκαμε, σηκώσαμε τα μανίκια μας, πήραμε τα υλικά μας και θυμηθήκαμε παιδιά τα κουλουράκια της γιαγιάς μας.

Δραστηριότητα 1η: Αναζήτηση συνταγής στο διαδίκτυο (παιδί και πληροφορική)

Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο φωτογραφίες για πασχαλινά κουλούρια και αφού είδαμε μερικά που μας άρεσαν, βρήκαμε τη συνταγή και καταγράψαμε τα υλικά με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού για να τα αγοράσουμε. 

Δραστηριότητα 2η: Η συνταγή μας στο χαρτί (Γλώσσα- δημιουργία γραπτού κειμένου- συνταγή)

Συγκεντρώσαμε όλα τα υλικά στο τραπέζι μας και με εποπτικό υλικό - εικόνες που εκτυπώσαμε από τον υπολογιστή αναπαράγαμε τη συνταγή και την καταγράψαμε σε ένα χαρτόνι για να την έχουμε εύκολα και να ανατρέχουμε σε αυτή.


Δραστηριότητα 3η: Πλάθω κουλουράκια 

Ήρθε η ώρα να τραγουδήσουμε και εμείς "πλάθω κουλουράκια" αλλά και να τα φτιάξουμε κιόλας. 

Η Αλίσια, η Μαρία και ο Νίκος ανέλαβαν να τρίψουν το ξύσμα του πορτοκαλιού για να δώσουμε άρωμα στα κουλουράκια μας.


Η Γκαμπριέλα, η Αγγελίνα, η Ειρήνη και η Μαλένα βοήθησαν να στίψουμε το πορτοκάλι μας.



Ένας ένας προσθέταμε σταδιακά όλα τα υλικά που χρειάζονταν στη λεκάνη και χτυπήσαμε όλοι διαδοχικά με το μίξερ, δοκιμάζοντας και αυτή τη διαδικασία.




και αφού τα πλάσαμε σε διάφορα σχέδια και τα φουρνίσαμε στο σχολείο μας.......





ήταν έτοιμα τα κουλουράκια μας....... τα κλείσαμε σε ζελατίνα και τα διακοσμήσαμε με κορδέλα και με το κοτοπουλάκι που είχαμε κατασκευάσει τις προηγούμενες μέρες για να μπουν στο καλαθάκι μας.





Πασχαλινών (συνέχεια)


Συνεχίσαμε και αυτή τη βδομάδα.... δίνοντας την τελευταία πινελιά στις κατασκευές μας, ώστε να είναι έτοιμες  και να πάρουμε σήμερα (Πέμπτη ) τα αναμνηστικά μας.

Δραστηριότητα 1η: Γλώσσα- προφορικός λόγος -ποίηση- Πασχαλινό ποίημα

Επιλέξαμε ένα πασχαλινό ποίημα για να στολίσει την πασχαλινή μας κάρτα. Το διαβάσαμε στην ολομέλεια της τάξης και αφού σχολιάσαμε το περιεχόμενο του, τι λέει, που αναφέρεται, πώς περιγράφει το Πάσχα, ποιά είναι η ευχή που αναφέρεται στο ποίημα και γιατί τελικά το επιλέξαμε για τη γιορτή αυτή, το εκτυπώσαμε και το κολλήσαμε στο εσωτερικό της κάρτας μας για να τη στολίσουμε.


Δραστηριότητα 2η: Γλώσσα- γραπτός λόγος- αντιστοίχιση προφορικού και γραπτού
                               "Καλό Πάσχα"- "Χριστός Ανέστη"

Ορμώμενοι από τα λόγια του ποιήματος, σκεφτήκαμε να εστιάσουμε στις ευχές που θα πούμε και θα ακούσουμε πολλές φορές τώρα το Πάσχα. Τι ευχόμαστε, λοιπόν; "Καλό Πάσχα" - "Χριστός Ανέστη". Κουβεντιάσαμε τι σημαίνουν αυτές οι ευχές, πότε τις λέμε. Έπειτα έπρεπε να αναζητήσουμε τις ευχές μέσα στο κείμενο του ποιήματος, να τις εντοπίσουμε και να τις κυκλώσουμε και να επιλέξουμε μια από αυτές για να γράψουμε στην άλλη εσωτερική πλευρά της κάρτας μας, ζωγραφίζοντας ταυτόχρονα και μια δική μας ζωγραφιά για το Πάσχα. 

Και η κάρτα μας είναι έτοιμη:








Το πασχαλινό αυγό

Δραστηριότητα 1η: Το πασχαλινό αυγό

Μιλήσαμε για το έθιμο του τσουγκρίσματος των αυγών, για την παράδοση που θέλει τα αυγά "κόκκινα" και ζητήσαμε από τις μαμάδες μας να φέρουν στο σχολείο βρασμένα αυγά για να φτιάξουμε τα δικά μας "πασχαλινά αυγά" που θα στόλιζαν το καλαθάκι μας.

Τεχνική με κηρομπογιές: Βάψαμε τα αυγά μας με κηρομπογιές σχηματίζοντας διάφορα σχέδια. Έπειτα βουτήξαμε τα αυγά μας σε κόκκινη κρύα μπογιά και αφού περιμέναμε λίγη ώρα είχαμε ένα ωραίο εκπληκτικό και εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Μία πολλή ωραία ιδέα για να διακοσμήσουμε λίγο διαφορετικά τα αυγά μας φέτος. 

Δραστηριότητα 2η: Κατασκευή αυγοθήκης

Φτιάξαμε εύκολες και απλές αυγοθήκες για να τοποθετήσουμε τα αυγά μας. ΄Ετσι μπορούσαμε να τα δουλεύουμε, αλλά είχαμε και μια ξεχωριστή θέση για αυτά μέσα στο καλαθάκι μας. Οι αυγοθήκες μας γίνανε εύκολα από κίτρινο χαρτόνι ondule (κυματιστό) καθώς και από ένα κοτοπουλάκι που έκοψαν και ζωγράφισαν τα παιδιά.


Δραστηριότητα 3η: Βαφή αυγών

Αναβιώνουμε και εμείς στο σχολείο μας ένα από τα έθιμα που θα δούμε να ζωντανεύει στα σπίτια μας τη Μεγάλη Πέμπτη (συνήθως) και βάφουμε κόκκινα τα αυγά με τα οποία θα ευχηθούμε το βράδυ της Ανάστασης και την Κυριακή του Πάσχα το "Χριστός Ανέστη".


Έτσι τα αυγά μας είναι έτοιμα:






Σάββατο, 20 Απριλίου 2013

Πασχαλινά και άλλα πολλά.....

Πασχαλινές κατασκευές

....Την εβδομάδα που μας πέρασε μαζί με τη συζήτηση για το Πάσχα και τις πασχαλινές ιστορίες και διηγήσεις σχετικά με τα γεγονότα που συνέβησαν αυτή την περίοδο και τα όσα θα αναβιώσουν τα παιδιά, ήθη και έθιμα στο σπίτι, στην εκκλησία...ξεκίνησαν και οι ετοιμασίες στο σχολείο και άνοιξε...ΤΟ ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΜΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ.....και έχουμε από όλα τα καλά. 

Τα καλαθάκια μας (με θέμα την πασχαλίτσα πασχαλιά)

Τα καλαθάκια μας τα πλεκτά ξεκινήσαν και έγινε η πιο πολλή δουλειά...μένει τώρα ο στολισμός και μέσα του να μπει καμιά σοκολιχουδιά....μα τα αφήσαμε για το τέλος βρε παιδιά!

 



Και αν θέλεις τώρα και εσύ μαμά (μπαμπά, γιαγιά, παππού και εσύ νονά) να φτιάξεις και άλλα για εμάς το video θα βρεις στο διαδίκτυο στο youtube και αν θέλεις θα ενημερωθείς πως φτιάχνονται τα καλαθάκια που αρέσανε πολύ σε εμάς... [πάτησε εδώ]

(Σημ: Ένα παιδάκι πήγε στο σπίτι και περιγράφοντας τη διαδικασία κατάφερε με τη μαμά του να φτιάξει και άλλο καλαθάκι παρόμοιο, για αυτό σκεφτήκαμε να δώσουμε εδώ την περιγραφή και τον τρόπο αναφέροντας το link που το βρήκαμε) .


Οι κάρτες μας (πασχαλίτσες χαρωπές)







 (Η κάρτα είναι ιδεά από δουλειά άλλης συναδέλφου που έχει αναρτηθεί επίσης στο διαδίκτυο και στην οποία βάλαμε τη δική μας πινελιά σύμφωνα με τα υλικά και τις δυνατότητες που είχαμε και έγινε μια παραλλαγή)

Τα κοκοράκια μας (θα στολίσουνε τα κουλουράκια μας μέσα στα καλαθάκια μας)


Τα παιδιά διασκέδασαν ιδιαίτερα με αυτά τα κοκοράκια που δεν είχαν πολλά κοψίματα και πολλή δουλειά αλλά γινήκανε φανταστικά.

Και το ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ μας θα συνεχίσει και την εβδομάδα που ακολουθεί με λιχουδιές και εκπλήξεις άλλες πολλές.

την Δευτέρα θα γράψουμε ΕΥΧΕΣ στην κάρτα μας και θα φτιάξουμε ΑΥΓΟΘΗΚΕΣ
την Τρίτη θα βάψουμε τα ΑΥΓΑ μας
την Τετάρτη θα φτιάξουμε τα ΚΟΥΛΟΥΡΑΚΙΑ μας
την Πέμπτη θα ανασκουμπωθούμε
την Παρασκευή θα ετοιμαστούμε και αφού χαιρετηθούμε τα καλαθάκια μας θα πάρουμε για να χαρούμε.

Η λοιδοριά....και η Σταύρωση

 Δραστηριότητα 1η: Αφήγηση της ιστορίας- η λοιδοριά
(Το παραμύθι βρήκαμε στο περιοδικό Παράθυρο στην Εκπαίδευση)
  
Η ιστορία με λίγα λόγια

Όταν μαθεύτηκε ότι οι Εβραίοι καταδίκασαν το Χριστό να τον σταυρώσουν, μαζεύτηκαν τη νύχτα όλα τα φυτά και αποφάσισαν να μη δώσουν το ξύλο τους για να φτιαχτεί ο σταυρός. Μονάχα η Λοιδοριά συμφώνησε. Όλα τ' άλλα φυτά την αναθεμάτισαν τότε κι είπαν να είναι πάντα αφορεσμένη για τη φοβερή προδοσία της. Από τότε οι ξυλοκόποι στα βουνά το αποφεύγουν για να μη λερώσουν το τσεκούρι τους και να μη μαγαρίσουν μ’ αυτό την καθάρια φλόγα της φωτιάς.


Διαβάζουμε στα παιδιά την ιστορία της Λοιδοριάς και τους ζητούμε να τη ζωγραφίσουν, όπως τη φαντάζονται. Ρωτάμε έπειτα τη γνώμη τους. Πώς θα χαρακτηρίζανε αυτό το δέντρο; Τι σκέφτονται όταν ακούν την ιστορία; Τι θα έκαναν αν ήταν στη θέση της λοιδοριάς; Τι θα έκαναν αν ήταν στη θέση των άλλων δέντρων; 

Δραστηριότητα 2η: Έκφραση μέσα από την ζωγραφική και καταγραφή της γνώμης των παιδιών

Πώς θα χαρακτηρίζατε εσείς τη λοιδοριά; (Απαντήσεις των παιδιών)

Μαρία: Καταραμένη γιατί έδωσε το ξύλο της για να γίνει ο σταυρός του Χριστού
Αγγελίνα: Κακό δέντρο γιατί έδωσε το ξύλο της 
Μαλένα: Άψυχη
Βασίλης: Προδότρα γιατί έδωσε τον κορμό της και πρόδωσε τα ζώα και όλη τη φύση
Ολυμπία: Ξεροκέφαλη γιατί έκανε αυτό που ήθελε και δεν τήρησε τη συμφωνία που έδωσαν όλα τα ζώα
Σταματία: Ανόητη γιατί έκανε κάτι κακό
Αλίσια: Άτακτη γιατί δεν άκουσε τη συμφωνία
Μπέτυ: Κακόψυχη και άψυχη γιατί δε σκέφτηκε τις συνέπειες της πράξης της.

Τα έργα των παιδιών




Τετάρτη, 17 Απριλίου 2013

Μιλάμε για το Πάσχα......

Η εβδομάδα μας ξεκίνησε και αρχίζουμε σιγά σιγά να οδεύουμε προς το Πάσχα, γι' αυτό επιλέξαμε να ξεκινήσουμε την κουβέντα μας για τα Πάθη του Χριστού και τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας με μια σειρά από εικόνες της εκκλησίας μας που τοποθετήσαμε στον πίνακα συζήτησης στη γωνιά της παρεούλας.

Δραστηριότητα 1η: Συζήτηση μέσα από τις εικόνες της εκκλησίας- Τα πάθη του Χριστού

Η Ανάσταση του Λαζάρου 

Το Σάββατο πριν τη Μεγάλη Εβδομάδα γιορτάζουμε την Ανάσταση του Λαζάρου. Ο Λάζαρος ήταν φίλος του Χριστού πολύ καλός, όταν κάποτε αρρώστησε οι αδελφές του Μαρία και Μάρθα έτρεξαν να ειδοποιήσουν το Χριστό να έρθει γρήγορα. Ο Χριστός όμως ήταν μακριά και δεν πρόλαβε. Όταν έφτασε ήταν ήδη νεκρός τέσσερις μέρες και είχε ταφεί όπως συνηθιζόταν τότε σε μια σπηλιά που έκλεινε με μια μεγάλη πέτρα. Ο Χριστός όμως προσευχόμενος στον πατέρα του το Θεό και ζητώντας του να τον ακούσει για να πεισθεί ο κόσμος, φώναξε "Λάζαρε, δεύρο έξω", που σημαίνει "Λάζαρε βγες έξω" και ο Λάζαρος αναστήθηκε από τους νεκρούς με ένα ακόμη θαύμα του Χριστού. Ο Χριστός έδωσε για άλλη μια φορά ένα μήνυμα: Η ζωή δεν τελειώνει με το θάνατο.



  
Η Κυριακή των Βαϊων- Η είσοδος στα Ιεροσόλυμα

Αμέσως μετά το Σάββατο του Λαζαρου ακολουθεί η Κυριακή των Βαϊων όπως λέγεται. Ο Χριστός ζήτησε από τους μαθητές του να του φέρουν ένα γαϊδουράκι και επειδή η πόλη της Ιερουσαλήμ δεν ήταν πολυ μακριά από τη Βηθανία, όπου αναστήθηκε ο Λάζαρος, όλοι είχαν μάθει για το θαύμα και τον υποδέχτηκαν στρώνοντας κλαδιά από φοίνικες (βάγια στα εβραϊκά), όπως εκαναν και στους βασιλιάδες. Εμείς σήμερα στολίζουμε την εκλλησία με βάγιες (κλαδάκια δάφνης ή ελιάς) μιας και δεν έχουμε φοίνικες στην Ελλάδα. Και έτσι ξεκινά για την εκκλησία η Μεγάλη Εβδομάδα με τις Ακολουθίες των Παθών (ψαλμοί και τροπάρια που αναφέρονται στα γεγονότα αυτά).

 
Ο Μυστικός Δείπνος

Ο Μυστικός Δείπνος γιορτάζεται από την εκκλησία τη Μεγάλη Πέμπτη. Ο Χριστός κάλεσε τους μαθητές του σε Δείπνο, καταλαβαίνοντας ότι πλησίαζε η ώρα που θα τον πρόδιδαν και θα τον οδηγούσαν στο Σταυρό. Στο Δείπνο αυτό παρέδωσε στους μαθητές του το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, τους προσέφερε άρτο και τους είπε: "Λάβετε, φάγετε τούτο εστί το σώμα μου", τους προσέφερε κρασί και τους είπε: "Πίετε εξ'αυτού πάντες τούτο εστί το αίμα μου", αυτά τα λόγια που ακούμε και κάθε Κυριακή στην Εκκλησία όταν κοινωνούμε.


Ο Χριστός πλένει τα πόδια των συμμαθητών του

Συνηθιζόταν πριν ξεκινήσει το Δείπνο οι δούλοι να πλένουν τα πόδια των κυρίων τους. Ο Χριστός ήθελε να δείξει με αυτό ότι πρέπει οι άνθρωποι να είναι ταπεινοί και να υπηρετούν τους συνανθρώπους τους. Το γεγονός αυτό αναβιώνει σε πολλές εκκλησίες τη Μεγάλη Πέμπτη το πρωί και ονομάζεται Ιερός Νιπτήρ.
 
 

Ο Χριστός προσεύχεται

Μετά το Δείπνο ο Χριστός και οι μαθητές του πήγαν στο Όρος των Ελαιών (ελαιώνας) και εκεί προσευχήθηκε στον πατέρα του για τελευταία φορά εάν μπορούσε να τον απαλλάξει από αυτή τη Σταύρωση και του ζήτησε τη δύναμη να αντέξει αυτό το Μαρτύριο, που θα περνούσε.
 

Ο Χριστός συλλαμβάνεται και οδηγείται στον Πόντιο Πιλάτο


Ο Χριστός μεταφέρει το Σταυρό του


 Η Σταύρωση
  
Το γεγονός της Σταύρωσης γιορτάζεται επίσης τη Μεγάλη Πέμπτη το απόγευμα στην εκκλησία, όπου γίνεται αναπαράσταση της Σταύρωσης και βγαίνει για προσκύνηση ο Σταυρός του Χριστού.





  


Ο Επιτάφιος Θρήνος

  
Η Ανάσταση του Χριστού



Η Ανάληψη Του στους ουρανούς



 Δραστηριότητα 2η: Ζωγραφίζω τα πάθη του Χριστού


Τα παιδιά ζωγραφίζουν σε φύλλα εργασίας κατευθυνόμενα (ασπρόμαυρο σκίτσο) ή ελεύθερα (αποδίδουν όπως θέλουν) τα πάθη του Χριστού σε διαδοχική εξέλιξη.

Δραστηριότητα 3η: Χρονική ακολουθία- Τα πάθη του Χριστού (φύλλο εργασίας)
(Διαθεματική προσέγγιση- Τα πάθη του Χριστού και τα συναισθήματα που μας γεννώνται από την ανάμνηση των γεγονότων)

Τοποθετούμε εικόνες από την ιστορία των παθών σε χρονική ακολουθία και γράφουμε πως μας κάνει να αισθανόμαστε κάθε γεγονός, από την ανάσταση του Λαζάρου έως και την Ανάσταση του Χριστού. (Κάτω από κάθε εικόνα βρίσκονται τέσσερις φατσούλες χαρούμενος, λυπημένος, θυμωμένος, ντροπιασμένος και τα παιδιά πρέπει να σημειώσουν αυτή που τα εκφράζει και να στηρίξουν στη νηπιαγωγό την άποψή τους με ένα επιχείρημα, που το καταγράφουμε)

Παρασκευή, 12 Απριλίου 2013

Μιλάμε για τη Συμμετρία

Εισαγωγή
Μια ωραία ευκαιρία για να μιλήσουμε για τη συμμετρία... βασική έννοια των μαθηματικών και όχι μόνο (συμμετρία στη γλώσσα, συμμετρία στη μουσική και ούτω καθεξής)  ήταν η κατασκευή "πεταλούδων" με αφορμή την κουβέντα μας για την άνοιξη. Σκεφτήκαμε, λοιπόν να φτιάξουμε πεταλούδες και να τις διακοσμήσουμε χρησιμοποιώντας μια κλασική τεχνική και αγαπημένη των  νηπιαγωγών τις στάμπες με διπλωτική, ώστε το σχέδιο να βγει ίδιο και από τη μια και από την άλλη μεριά. Και με αφορμή αυτή την κατασκευή να εισάγουμε στα παιδιά και την έννοια της "συμμετρίας", την οποία δουλέψαμε και την επόμενη μέρα μέσα από την ιστορία της Μάγισσας Συμμετρίας, έτσι όπως αυτή προτείνεται στο περιοδικό Παράθυρο στην Εκπαίδευση (τεύχος 38 και τεύχος 39). 

Δραστηριότητα 1η: Κατασκευή και διακόσμηση πεταλούδων με "συμμετρικά σχέδια".

Κόβουμε τις πεταλούδες μας στο περίγραμμα. Βρίσκουμε τρόπο να τις διπλώσουμε στη μέση, ώστε η μια άκρη της μιας πλευράς να εφάπτεται ακριβώς με την άλλη. Ανοίγουμε τις πεταλούδες μας και παρατηρούμε τη γραμμή που σχηματίστηκε στη μέση. Εξηγούμε στα παιδιά ότι αυτή η γραμμή, η τσάκιση που έγινε καθώς διπλώσαμε την πεταλούδα, χωρίζει την πεταλούδα σε δυο πλευρές, τη μια πλευρά και την άλλη, τη χωρίζει στα δυο. Αν διπλώσουμε πάλι στη μέση την πεταλούδα μας θα έχουμε "μισή" πεταλούδα και αν ανοίξουμε το χαρτί τότε η πεταλούδα μας γίνεται πάλι "ολόκληρη" (Γίνεται αναφορά και στις έννοιες "μισό" και "ολόκληρο"). Ανακοινώνουμε ότι θα χρησιμοποιήσουμε τα δάχτυλα μας για να κάνουμε δαχτυλάκια με χρωματιστές τέμπερες (αποτυπώματα) για να στολίσουμε τα φτερά της πεταλούδας μας και να γίνει όμορφη και χρωματιστή.
Θέτουμε έπειτα τον προβληματισμό μας. Πώς θα χρωματίσουμε την πεταλούδα μας, ώστε τα φτερά της να έχουν τα ίδια σχέδια ακριβώς; Ότι σχέδιο έχει το ένα φτερό να έχει και το άλλο στο ίδιο ακριβώς σημείο; Μετά από συζήτηση τα παιδιά φωνάζουν: "Θα τη διπλώσουμε". Κάποια προφανώς έχουν ξαναδουλέψει αυτή την τεχνική, αλλά δε γνωρίζουν όλα ακριβώς τι πρέπει να κάνουν. Εξηγούμε σε όλους ότι θα κάνουμε αποτυπώματα στη μισή μόνο πλευρά και διπλώνοντας και πατώντας το χαρτί από πάνω τα σχέδια θα αποτυπωθούν τα ίδια και στην άλλη πλευρά δημιουργώντας φανταστικά πολύχρωμα αποτελέσματα.


 Δραστηριότητα 2η: Πειράματα στο χαρτί για να πετύχουμε τη συμμετρία
Την επόμενη μέρα δώσαμε στα παιδιά λευκά χαρτιά και τέμπερες ώστε να δοκιμάσουν ελεύθερα να δημιουργήσουν τα δικά τους "συμμετρικά" σχέδια με όποιο τρόπο ήθελαν, χρησιμοποιώντας διάφορα σχέδια, χωρίς να τα κατευθύνουμε αυτή τη φορά σε κάτι συγκεκριμένο. Παρατηρήσαμε τα σχέδια που δημιουργήθηκαν για να βρούμε "ομοιότητες και διαφορές" και να δούμε εάν υπήρχε συμμετρία ή όχι. 



Δραστηριότητα 2η: Η Μάγισσα Συμμετρία στο Νηπιαγωγείο μας

Συνοπτικά αναφέρουμε την πλοκή της ιστορίας στην οποία στηριχτήκαμε για να μιλήσουμε για τη συμμετρία στις επόμενες δραστηριότητες: "Μια φορά και έναν καιρό ζούσε σε ένα φοβερό κάστρο, όπου όλα ήταν συμμετρικά και τα πάντα ομοιόμορφα και συμμετρικά τοποθετημένα η Μάγισσα Συμμετρία. Είχε μια μανία με την τάξη και τη "Συμμετρία" και μισούσε φοβερά την ξαδέλφη της την "Αταξία". Εκεί που έκανε τον πρωινό της περίπατο στο Δάσος και τη γυμναστική της....να σου ξαφνικά  ένας λαγός...Κοιτάζει....ξανακοιτάζει....φοράει και τα μαγικά της γυαλιά....αλλά τι να δει! Ο Λαγός ήταν μισός, ένα αυτί, ένα μάτι .....Η Μάγισσα τρόμαξε....νόμιζε ότι ήταν άρρωστη. Δίπλα....μισό δέντρο...κουνούσε τα φύλλα του. Παραπέρα....μισές πεταλούδες, λες και τις έκοψες στα δυο....πετούσαν τριγύρω στα λουλούδια που μόνο τα μισά μπορούσε να δει η Μάγισσα. Άρχισε να αναρωτιέται....Κάτι δεν πήγαινε καλά στο Δάσος και η Μάγισσα έπρεπε να βρει τη λύση. Πώς θα καταφέρει όλα αυτά να τα κάνει πάλι "ολόκληρα" και πώς θα πετύχει να είναι συμμετρικά; Θα τη βοηθήσει το Μαγικό Σκουπόξυλο; Θα τη βοηθήσουν τα παιδιά; (Η δραστηριότητα εμπλουτίστηκε και από εμάς και διαμορφώθηκε έτσι ώστε να ικανοποιήσει τις ανάγκες του προγράμματος, η βασική ιδέα όμως περιγράφεται στο περιοδικό "Παράθυρο στην Εκπαίδευση" τεύχος 38 και η συνέχεια στο τεύχος 39).

Τα παιδιά βοηθούν τη μάγισσα να ενώσει τα κομμάτια και να κάνει τα φύλλα στο δάσος ολόκληρα και να τα ενώσουν με τα συμμετρικά τους κομμάτια.






Δραστηριότητα 3η: Βοηθοί της κυρίας Συμμετρίας (φύλλο εργασίας)
Βοηθάμε την κυρία Συμμετρία στη δουλειά της προσπαθώντας να σχηματίσουμε και στο φύλλο εργασίας μας το μισό που λείπει από κάθε εικόνα (πεταλούδα, καρδιά, δέντρο, μήλο), ώστε να γίνουν ολόκληρα και συμμετρικά.



Δραστηριότητα 4η: Συμμετρία στον υπολογιστή (σχέδια συμμετρικά φτιάχνω τώρα μαγικά)
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση αυτή μπορείτε να παίξετε με τη συμμετρία με ένα online πρόγρμμα symmetry artist, όπως παίξαμε και εμείς στην τάξη χωρισμένοι σε ομάδες των δυο-τριών παιδιών.
Προτιμήστε αρχικά στην επιλογή "reflection" να είναι ο Υ -axis ενργοποιημένο, ώστε η γραμμή να φαίνεται κάθε (ο άξονας σύμφωνα με τον οποίο δημιουργείται η συμμετρία).


 έπειται παίξτε και με τις υπόλοιπες επιλογές.

Τα παιδιά το διασκέδασαν και ενθουσιάστηκαν, δημιουργώντας σχέδια διάφορα στη μια πλευρά, τα οποία απεικονίζονταν ταυτόχρονα (καθρεφτικά και συμμετρικά και στην άλλη).

Και τα αποτελέσματα των έργων των παιδιών που εκτυπώθηκαν και αναρτήθηκαν στη γωνιά του υπολογιστή.