ΛΑΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
Το λαϊκό παραμύθι, είναι παραμύθι του λαού, παραμύθι που πηγάζει από τον απλό κόσμο με υποθέσεις που αντλούν από την καθημερινή τους ζωή. Δημιουργήθηκαν από τους παππούδες και τις γιαγιάδες χρόνια πριν και έζησαν στο πέρασμα του χρόνου με την προφορική αφήγηση, καθώς τα διηγούνταν η μια γενιά στην άλλη. Από στόμα σε στόμα άλλαζαν, προσέθεταν στοιχεία, αφαιρούσαν άλλα, και έτσι δημιουργούνται και οι διάφορες "παραλλαγές".
Στα πλαίσιο του αφιερώματος για την παγκόσμια ημέρα βιβλίου συνεχίζουμε τις δραστηριότητες με το βιβλίο, διαβάζοντας λαϊκά παραμύθια από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
Θεματική Ενότητα: Λαϊκό Παραμύθι
Διαθεματική Σύνδεση: Λαϊκό Παραμύθι και Γλώσσα (λέξεις λαϊκές που σχετίζονται με διάφορα παραδοσιακά αντικείμενα.
Βασικός Σκοπός: Να γνωρίσουν τα παιδιά λαϊκά παραμύθια και τον πλούσιο κόσμο τους
Στόχοι:
-Να μάθουν λέξεις "παλιές", ονόματα παραδοσιακών αντικειμένων και τη χρήση τους, έτσι όπως αυτά χρησιμοποιούνται και εντοπίζονται μέσα από τα παραμύθια.
-Να αναγνωρίζουν τα αντικείμενα αυτά στη γωνιά "παραδοσικαό σπίτι" που έχουμε δημιουργήσει στην τάξη μας.
Επιλέγουμε διάφορα παραμύθια από τη λαϊκή μας παράδοση και από κάθε παραμύθι, απομονώνουμε μια λέξη, ένα αντικείμενο, το οποίο εντοπίζουν τα παιδιά στην αφήγηση και δουλεύουμε με αυτό.
1. Ο Ματσιούλης (λαϊκό παραμύθι Θεσσαλίας- πηγή: Αναγνωστόπουλος, Β.Δ. Λαϊκά Παραμύθια για Μικρά Παιδιά, εκδ. Καστανιώτη)
-Διαβάζουμε το παραμύθι, κουβεντιάζουμε για αυτό και για την υπόθεση του.
-Εντοπίζουμε και καταγράφουμε λέξεις του παραμυθιού που μας έκαναν εντύπωση, γιατί δεν τις ακούμε συχνά στην καθημερινότητά μας σήμερα: πλάστης, γκλίτσα, σκάφη. (Τα παιδιά λένε και η νηπιαγωγός καταγράφει)
-Απομονώνουμε τη λέξη "γκλίτσα", βρίσκουμε εικόνες στον υπολογιστή, και μιλάμε για τη γκλίτσα και τη χρησιμότητά της.
-Δίνουμε ανοιχτό φύλλο εργασίας, όπου τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν μια "εικόνα" από την υπόθεση του παραμυθιού που τους έκανε εντύπωση και να δουν την εικόνα της "γκλίτσας", να δοκιμάσουν να γράψουν τη λέξη στο χαρτί.
2. Ο Αυγερινός και η Πούλια (λαϊκό παραμύθι της Ζακύνθου) συναντάται με πολλές παραλλαγές.
Το παραμύθι μπορούμε να βρούμε στη διεύθυνση http://www.poiein.gr/archives/20449/index.html
ή να το ακούσουμε στο youtube.
- Διαβάζουμε το παραμύθι και απομονώνουμε τη λέξη "κόσκινο"
-Παρατηρούμε από κοντά το "κόσκινο" στην παραδοσιακή γωνιά της τάξης μας και μιλάμε για αυτό και τη χρησιμότητά του.
-Δίνουμε στα παιδιά φύλλο εργασίας, όπου γράφουμε τη λέξη "ΚΟΣΚΙΝΟ" και τον τίτλο του παραμυθιού
-Διαθεματική σύνδεση με αστρονομία- βλέπουμε το σχηματισμό των αστεριών, αλλιώς τις "πλειάδες" που ο κόσμος τις αποκαλεί απλά και λαϊκά "πούλια"
3. Η δουλευταρού η γυναίκα (λαϊκό παραμύθι των βλαχόφωνων)
Διαβάζουμε το παραμύθι στα παιδιά και ζητάμε στο τέλος να επικεντρωθούν σε λέξεις διαφορετικές, λέξεις λαϊκές που χρησιμοποιούσαν οι παλαιότεροι, οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας και δεν τις χρησιμοποιούμε πλέον το ίδιο συχνά ή τις έχουμε αντικαταστήσει με άλλες. Εύκολα πλέον, απαντούν τα περισσότερα με μια φωνή "τέντζερης", καθώς έχουν εξοικειωθεί με ανάλογες δραστηριότητες και στην προσέγγιση των προηγούμενων παραμυθιών.
Η ενότητα: "λαϊκό παραμύθι" συνεχίζεται και αυτή την εβδομάδα στο νηπιαγωγείο.
Θα δουλέψουμε μερικά ακόμη παραμύθια από τα βιβλία που παρουσιάζονται παρακάτω
και θα κλείσουμε την ενότητα δημιουργώντας το δικό μας "λαϊκό παραμύθι" με εικόνες από τις λέξεις που έχουμε απομονώσει και με υφαντά (όπως και "τα ελληνάκια συναντούν τη γοργόνα").
Υλικό με δραστηριότητες των παιδιών θα αναρτηθεί τις επόμενες μέρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου