Πέμπτη, 7 Μαρτίου 2013

ΤΑ ΕΛΛΗΝΑΚΙΑ ΣΥΝΑΝΤΟΥΝ ΤΗ ΓΟΡΓΟΝΑ ΤΗΝ ΑΔΕΛΦΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ



Σήμερα θα μιλήσουμε στο σχολείο για την Τσικνοπέμπτη και θα γιορτάσουμε και εμείς με το δικό μας τρόπο, χορεύοντας και κατασκευάζοντας αποκριάτικη μάσκα.

Η ημέρα θα τελειώσει με την ανάγνωση δυο παραμυθιών
1. "Τα ελληνάκια" της Ευγενίας Φακίνου, εκδόσεις Κέδρος  και
2. "Η γοργόνα ταξιδεύει τον μικρό Αλέξανδρο" της Μαρίζα Κωχ,
τα οποία θα είναι και η αφόρμηση για την ανάθεση των ποιημάτων μας για την 25η Μαρτίου και για να ξεκινήσουμε τη νέα μας θεματική προσέγγιση για την "ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΛΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ".


Δραστηριότητα 1η:  Τα ελληνάκια

Διαβάζουμε στα παιδιά το παραμύθι. Πρόκειται για δυο παιδιά, δυο ελληνάκια, τη Μαρία και το Γιωργή που θα βοηθήσουν στον ξεσηκωμό για την επανάσταση. Το παραμύθι είναι εικονογραφημένο με εικόνες από παραδοσιακά κεντήματα.
Παρατηρούμε τις εικόνες του παραμυθιού και μιλάμε για αυτές. Μιλάμε επίσης, για την έννοια του "μοτίβου" και της "συμμετρίας" και δείχνοντας εργόχειρα και κεντήματα που φέραμε στο σχολείο  προσπαθούμε να καταλάβουμε τις έννοιες αυτές.




  
Δραστηριότητα 2η: Ζωγραφίζω τα ελληνάκια φτιάχνοντας δικά μου μοτίβα

Δίνουμε στα παιδιά φωτοτυπίες ασπρόμαυρες από το παραμύθι και με ξυλομπογιές χρωματίζουν τα κεντήματα που ήδη υπάρχουν αποτυπωμένα, αλλά προσθέτουν γύρω γύρω  επαναλαμβανόμενα σχέδια, μοτίβα, αυτοσχεδιάζοντας και χρησιμοποιώντας κάθε φορά διαφορετικές τεχνικές.
(Σημ. Φωτογραφίες με έργα των παιδιών θα αναρτηθούν μέσα στην εβδομάδα, όπου και θα ολοκληρωθούν τα έργα τους)

Δραστηριότητα 3η:  Η γοργόνα ταξιδεύει τον μικρό Αλέξανδρο
Διαβάζοντας το δεύτερο παραμύθι "Η γοργόνα ταξιδεύει τον μικρό Αλέξανδρο" επικεντρωνόμαστε στις περιοχές (διαμερίσματα της Ελλάδας) που αναφέρονται μέσα στο βιβλίο. Μιλάμε για τα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής, έτσι όπως αυτά αποτυπώνονται μέσα στα ποιήματα του βιβλίου.


  
Δραστηριότητα 4η: Γνωρίζω τα ταξίδια της Γοργόνας
Η γοργόνα ξεκινά το ταξίδι της και περνά ένα ένα τα διαμερίσματα της Ελλάδας. Κάθε φορά που μιλάμε για ένα διαμέρισμα, αναρτούμε στον πίνακα στη γωνιά συζήτησης έγχρωμη σελίδα, όπου απεικονίζεται το συγκεκριμένο γεωγραφικό διαμέρισμα και αναγράφεται και το όνομά του. Έτσι, υπάρχουν 9 διαφορετικά χρώματα με τα διαμερίσματα της Ελλάδας. Τα παιδιά καλούνται να τα εντοπίσουν και πάνω στο χάρτη της Ελλάδας. Δύσκολη δραστηριότητα, καθώς πάνω στο χάρτη τα σύνορα κάθε διαμερίσματος δεν είναι ξεκάθαρα και δύσκολα προσδιορίζονται, καθώς μπερδεύονται και με τις γραμμές των νομών. Όταν εντοπίσουμε κάθε διαμέρισμα, τοποθετούμε πάνω στο χάρτη καρτέλα με το όνομά του.

Δραστηριότητα 5η: Κάθε τόπος μια φορεσιά
Μιλάμε για τις παραδοσιακές φορεσιές. Για τα κύρια χαρακτηριστικά της (μαντήλι, φούστα, πουκάμισο, ποδιά, ζώνη, κάλτσες, παπούτσια  κ.α) καθώς και για τις ποικίλες παραλλαγές που συναντούμε από τόπο σε τόπο. Φέρνουμε στο νηπιαγωγείο μια γυναικεία και μια ανδρική παραδοσιακή στολή, μιλάμε για αυτές και έπειτα κατασκευάζουμε τις δικές μας παραδοσιακές ποδιές, καθώς και τους στολιάδες και τις ελληνοπούλες μας.
(για τις στολές θα μιλήσουμε και τις επόμενες μέρες για αυτό και στον πίνακα της συζήτησης μαζί με τα γεωγραφικά διαμερίσματα τοποθετούμε σταδιακά και υλικό με φορεσιες από διάφορους τόπους της Ελλάδας, τις οποίες παρατηρούμε και σχολιάζουμε με τα παιδιά αυτές τις μέρες)



Δραστηριότητα 6η: "Η δική μας παραδοσιακή γωνιά"
Η γωνιά του κουκλόσπιτου μετατρέπεται σε παραδοσιακό σπίτι με αντικείμενα που φέρνουν τα ίδια τα παιδιά από το σπίτι και σε συνεργασία πάντα με τους γονείς. Έτσι, εμπλουτίζεται σταδιακά και έχουμε τη δυνατότητα να κουβεντιάσουμε για τη χρήση αυτών των αντικειμένων, για την εξέλιξή του στα σύγχρονα χρόνια, να βρούμε ομοιότητες και διαφορές με τα σύγχρονα αντικείμενα. Τα παιδιά μπαίνουν σε ένα ταξίδι που θα συνεχίσει για μέρες, ένα ταξίδι στην παράδοση και τη λαϊκή τέχνη αναπτύσσοντας ταυτόχρονα ποικίλους τομείς του αναλυτικού προγράμματος, όπως γλώσσα (τα ονόματα αυτών των αντικειμένων, δημιουργούμε καρτέλες για να τα παρουσιάσουμε -ετικέτες, παίζουμε παιχνίδια με συνώνυμες λέξεις), μαθηματικά (μετράμε, ταξινομούμε, συγκρίνουμε), γεωγραφία (μιλάμε για τους τόπους όπου τα συναντούμε), λαογραφία (μιλάμε για τη χρησιμότητά τους). Το δικό μας παραδοσιακό σπίτι αποκτά σταδιακά μορφή.









 
Δραστηριότητα 6η: Τα ελληνάκια μαθαίνουν να χορεύουν
Επειδή τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη θεματική ενότητα, επιλέξαμε και το θεατρικό της 25ης Μαρτίου να είναι αφιερωμένο στα "ελληνάκια" και συγκεκριμένα "Τα ελληνάκια συναντούν τη γοργόνα την αδελφή του Μέγα Αλέξανδρου". Πρόκειται για μια εκδοχή που έχει δουλέψει και η νηπιαγωγός Νίκη Κάντζου και έχει εκδοθεί στο Σύγχρονο Νηπιαγωγείο. Το θεατρικό μας διαφοροποιήθηκε με τέτοιο τρόπο, ώστε να ταιριάξει στη δική μας ομάδα και να ανταποκριθεί στις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και εμπλουτίστηκε με κείμενο και χορούς. Αυτές τις μέρες τα παιδιά μαθαίνουν να χορεύουν: Ζωναράδικο, Κοφτό, Τσακώνικο, Μπάλο για να τα παρουσιάσουν στους γονείς, ενώ ταυτόχρονα διασκεδάζουν και γνωρίζουν τους παραδοσιακούς χορούς του τόπου μας. Τα βήματα των χορών έχουν απλοποιηθεί, χωρίς ωστόσο να χάνουν την ιδιομορφία τους.
-Ζωναράδικος: Τα παιδιά πιάνονται με τα χέρια απλωμένα χιαστί και όπου ακούγονται λόγια προχωρούν με το ρυθμό μπροστά, ενώ στο ορχηστρικό μέρος, κάνουν βήματα πλάγια προς τα πίσω
-Κοφτός: Σε κάθε σταμάτημα: 2 φορές χέρια κάτω, 2 φορες παλαμάκια, 2 φορές χέρια πάνω, 2 φορές στροφές.
-Τσακώνικος: Ο ένας πίσω από τον άλλο, πιασμένοι από τον αγκώνα, 4 βήματα μπροστά και στοπ.
-Μπάλος: Χορεύουν αντικρυστά σε ζευγαράκια, αυτοσχεδιάζοντας σε διάφορες εναλλαγές φιγούρες που μαθαίνουν.


Οι δραστηριότητες συνεχίζονται και τις επόμενες μέρες.



2 σχόλια:

  1. ΚΙ ΕΜΕΙΣ ΜΕ ΤΑ ΕΛΛΗΝΑΚΙΑ ΚΛΕΙΣΑΜΕ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΦΕΤΟΣ ΟΛΑ ΜΑΖΙ !ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. συγχαρητήρια!εξαιρετικές, πρωτότυπες ιδέες

    ΑπάντησηΔιαγραφή