Τρίτη, 4 Νοεμβρίου 2014

ΤΟ ΑΣΧΗΜΟΠΑΠΟ

Με την ευκαιρία της προγραμματισμένης επίσκεψης μας για την παρακολούθηση της θεατρικής παράστασης το ΑΣΧΗΜΟΠΑΠΟ, οργανώνουμε δραστηριότητες, ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν το παραμύθι, τον συγγραφέα, να ακούσουν την αφήγηση του παραμυθιού, να δουν το παραμύθι ηλεκτρονικά σε μορφή βιβλίου, να το παρακολουθήσουν σε βίντεο, να παίξουν με τις εκτυπωμένες εικόνες του παραμυθιού και να δημιουργήσουν χρονικές ακουλουθίες, να δημιουργήσουν προτάσεις προσπαθώντας να αναδιηγηθούν την ιστορία, να εντοπίσουν τις διαφορετικές εποχές μέσα από την εξέλιξη της ιστορίας στην πορεία του χρόνουν να μιλήσουμε για τις εναλλαγές των εποχών, να κάνουμε αντιστοιχίσεις με τις εποχές και τις αντίστοιχες εικόνες.

Δραστηριότητα 1η: Αφόρμηση με το Φιογκάκη και την Κουδουνέλα

Οι δυο ήρωες της τάξης μας ο Φιογκάκης και η Κουδουνέλα που συχνά εμφανίζονται, προκειμένου να μας εισάγουν σε μια νέα θεματική ενότητα και μας έχουν γίνει ιδιαίτερα αγαπητοί μας μιλούν για το τι είναι θεατρική παράσταση, τους θεατές και τους ηθοποιούς, το θέμα και τη σημασία της παρακολούθησης ενός θεάματος. Τα παιδιά αποκρίνονται στις ερωτήσεις της Κουδουνέλας, αναγνωρίζουν τις ανησυχίες και τις απορίες του Φιογκάκη και αναπτύσσουν έναν διάλογο για το τί πρόκειται και τα ίδια να παρακολουθήσουν την Πέμπτη στη θεατρική παράσταση. Μιλάμε έπειτα πιο συγκεκριμένα για τον τίτλο και το θέμα που διαπραγματεύεται το θεατρικό και παρουσιάζουμε στα παιδιά το ομώνυμο βιβλίο.


Αυτό είναι το εξώφυλλο του βιβλίου στο οποίο στηρίχτηκε η δική μας αφήγηση και από το οποίο είχαμε σκανάρει και εκτυπώσει τις εικόνες, ώστε να μπορέσουν να παίξουν τα παιδιά με τις χρονικές ακολουθίες και την αναδιήγηση της ιστορίας.


Δραστηριότητα 2η: Το παραμύθι ψηφιοποιημένο 

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με μια άλλη μορφή του παραμυθιού, τα παραμύθια που παρουσιάζονται με τη μορφή του υπολογιστή, τα ψηφιοποιημένα παραμύθια, που έχουν εικόνες ψηφιακές αντί για σελίδες, που αλλάζουν με το πάτημα ενός κουμπιού και όχι γυρνώντας με το χέρι τη σελίδα. (Το παραμύθι είχε ψηφιοποιηθεί παλαιότερα ως εργασία των παιδιών άλλου νηπιαγωγείου και τα παιδιά είχαν σήμερα την ευκαιρία να το δουν και να το διαβάσουν ψηφιακά).








Το παραμύθι όσον αφορά το κείμενο που συνοδεύει τις εικόνες είναι διαφοροποιημένο σε σχέση με την έκδοση που παρουσιάζεται, έτσι όπως διαμορφώθηκε από τα παιδιά που το είχαν δουλέψει, τονίζοντας την έννοια της διαφορετικότητας και όχι της ασχήμιας, γι' αυτό και ο τίτλος που είχαν δώσει τα παιδιά ήταν "ΤΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΠΑΠΑΚΙ" και όχι "ΤΟ ΑΣΧΗΜΟΠΑΠΟ".

Δραστηριότητα 3η: Οι έννοιες "ΟΜΟΡΦΟΣ" και "ΑΣΧΗΜΟΣ"
Κουβεντιάζουμε με τα παιδιά τι σημαίνει όμορφος και τι άσχημος. 'Ενας χοντρός άνθρωπος είναι άσχημος, αλλά μια χοντρή μαμά μπορεί να είναι όμορφη γιατί είναι μαμά μας και την αγαπάμε. Ένας σκουρόχρωμος άνθρωπος μπορεί  να μας φαίνεται άσχημος, αλλά όταν τον γνωρίσουμε είναι καλός και τον έχουμε φίλο και τον αγαπάμε, τότε είναι όμορφος για εμάς. Ένα φόρεμα που είναι το αγαπημένο μου, της φίλης μου δεν τις αρέσει καθόλου. Το όμορφος και το άσχημος είναι υποκειμενικό, διαφέρει ανάλογα με τα συναισθήματα μας, ανάλογα με τις εμπειρίες μας και τα βιώματα μας. Οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί και ο καθένας έχει τη δικιά του ομορφιά, παρόλο που έχει πεταχτά αυτιά, μεγάλη μύτη, ασχημοκουρεμένα μαλλιά, κουτσαίνει ή καμπουριάζει, καθένας έχει και κάτι όμορφο, άλλος την ευγένεια, άλλος την καλοσύνη, άλλος την υπομονή. Πρέπει να δίνουμε χώρο και χρόνο ώστε να μπορούμε να γνωρίσουμε καλύτερα τους ανθρώπους πριν τους κρίνουμε μόνο από αυτό που βλέπουμε εξωτερικά. Αν ρωτήσουμε μια μαμά ποιά είναι τα πιο όμορφα παιδιά, θα πει χωρίς αμφιβολία τα δικά της. Έτσι και η μαμά πάπια, όπως και να ήταν το παπάκι της, το αγαπούσε όπως και τα άλλα παπάκια. Με αφορμή αυτή τη συζήτηση παρατηρούμε σχετικές εικόνες σε ένα φύλλο εργασίας και ζωγραφίζουμε ποιός κατά τη γνώμη μας είναι όμορφος και ποιός άσχημος αιτιολογώντας την απάντησή μας.




Δραστηριότητα 4η: Η εναλλαγή των εποχών (μέσα από την αφήγηση της ιστορίας)

Παρατηρούμε την εναλλαγή των εποχών μέσα από την ιστορία του ασχημόπαπου, ξεκινά ένα καλοκαιρινό πρωινό που η μαμά πάπια γέννησε τα αυγά της, το φθινόπωρο το παπάκι αποφασίζει να φύγει και περιπλανιέται καιρό μόνο του μέσα στο δάσος, όπου το πετυχαίνει ο χειμώνας και παγώνει μέσα στη λίμνη, από όπου το σώζει ένας κυνηγός.....και αφού περνά διάφορες περιπέτειες φτάνει η άνοιξη και βλέπει τους όμορφους κύκνους να πετούν ψηλά στον ουρανό και σαν καθρεφτίζεται είναι πλέον και αυτός ένας υπέροχος κατάλευκος κύκνος.

Αφού αντιστοιχίσουμε με μεγάλες καρτέλες τις εποχές με τις εικόνες συμπληρώνουμε και το αντίστοιχο φύλλο εργασίας.


Δραστηριότητα 5η: Ζωγραφίζουμε και ανασυνθέτουμε την εικόνα με τη μορφή παζλ


Το παραμύθι σε βίντεο μπορούμε να το παρακολουθήσουμε εδώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου