Πέμπτη, 17 Οκτωβρίου 2013

Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ

(Η θεματική προσέγγιση "ο εαυτός μου" ξεκίνησε να δουλεύεται στις 7 Οκτωβρίου 2013 και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα με διάφορες δραστηριότητες).

Δραστηριότητα 1η: Παιχνίδια γνωριμίας με μπάλα

Τα παιδιά σε κύκλο και πετώντας ο ένας στον άλλο τη μπάλα, λένε το όνομά τους. "Με λένε...".
Σε μια δεύτερη φάση, ξαναλένε το όνομά τους στον κύκλο, λέγοντας και το αγαπημένο τους παιχνίδι.


Δραστηριότητα 2η: Εγώ, εσύ, ο άλλος, όλοι στο νηπιαγωγείο.

Ξεκινάμε με τα παιδιά μια συζήτηση θέτοντας προβληματισμούς: Ποιοι είμαστε εμείς; που βρισκόμαστε τώρα όλοι; Που είναι το σπίτι μας; Τι κάνουμε εδώ στην τάξη; Γιατί βρισκόμαστε όλοι εδώ; Τι ήρθαμε να κάνουμε; Είμαστε όλοι από αυτή την περιοχή (Λιτόχωρο); Μέσα από τη συζήτηση καταλήγουμε ότι ο καθένας έχει κάτι διαφορετικό να πει, για το σπίτι του, για το που μένει. Άλλοι γνωρίζονται από τον παιδικό σταθμό, άλλοι δε γνωρίζονται καθόλου μεταξύ τους και τώρα βρισκόμαστε όλοι στο νηπιαγωγείο. Αυτό είναι ένα κοινό μας χαρακτηριστικό. Πρέπει όμως μιας και είμαστε όλοι εδώ και θα περάσουμε μια χρονιά με παιχνίδι και γέλιο να γνωριστούμε καλύτερα, να γίνουμε φίλοι

Δραστηριότητα 3η: Τραγούδι "Καλημέρα φιλαράκι"

Ακούμε το τραγούδι "Καλημέρα φιλαράκι" και προσπαθούμε να το τραγουδήσουμε όλοι μαζί. Το επαναλαμβάνουμε και τις επόμενες μέρες. Στο τέλος του τραγουδιού χαιρετάμε έναν έναν τους φίλους μας, λέγοντας τα ονόματά τους. Καλημέρα και στο Γιάννη, καλημέρα στο Νικόλα.... και ούτω καθεξής. Τα παιδιά δείχνουν να το διασκεδάζουν και αισθάνονται ωραία.

Δραστηριότητα 5η: Ο κύκλος του εαυτού μας

Ρωτάμε τα παιδιά τι θα ήθελαν να μάθουν για τους φίλους τους και τα καταγράφουμε. Την επόμενη μέρα ετοιμάζουμε ένα παιχνίδι, το οποίο βαφτίσαμε ο κύκλος του εαυτού μας. Αφού γνωρίσουμε πως παίζεται και παίξουμε για λίγο για να εξοικειωθούν τα παιδιά με τα κομμάτια του κύκλου και το τι ζητάει κάθε κομμάτι, ένα ένα τα παιδιά γυρίζουν τον τροχό εκεί όπου θα ήθελαν, όπου νομίζουν ότι αισθάνονται άνετα και θέλουν να μιλήσουν για αυτό και να μοιραστούν κάτι από τον εαυτό τους με τους φίλους τους στην παρεούλα. Έτσι, ακούμε όλα τα παιδιά. Κάποια παιδιά που αισθάνονται πιο άνετα μπορούν να συνεχίσουν παίζοντας και δεύτερη φορά το παιχνίδι.


Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για το αγαπημένο βιβλίο τους, το αγαπημένο φαγητό, χρώμα ή παιχνίδι, για το πόσα αδέλφια έχουν και ποιός είναι ο καλύτερος τους φίλος από την τάξη μας.

Δραστηριότητα 6η: Αγόρια και κορίτσια

Με αφορμή τις καθημερινές δραστηριότητες ρουτίνας, με τις οποίες ξεκινάμε κάθε μέρα τη συζήτηση στην παρεούλα του σχολείου, μας δόθηκε η ευκαιρία να αρχίσουμε μια συζήτηση για το πόσα παιδιά είμαστε, πόσα είναι τα αγόρια, πόσα είναι τα κορίτσια και να ξεκινήσουμε να μετράμε, να απαριθμούμε και να ψάχνουμε να βρούμε τρόπους για να καταγράψουμε αυτό που βρήκαμε. 
Οι απαντήσεις των παιδιών μας ξάφνιαζαν, καθώς ήδη μπορούσαν να προβληματιστούν: τα 14 αγόρια ...θα γράψουμε το 4 και το 1..."όχι έτσι", πρώτα το 1 και μετά το 4...και ούτω καθεξής. Εντυπωσιακή η συμμετοχή του Νίκου Γκ. και οι απαντήσεις του, του Θανάση Χ. και της Αγνής- Σελήνης. Όλα μαζί τα παιδιά απαντούσαν, διόρθωναν μέχρι να καταλήξουμε να διαμορφώσουμε ένα από γράφημα όπου απεικονίζονται στη μια μεριά τα αγόρια και στην άλλη τα κορίτσια. Στο τέλος, κάποια από τα παιδιά ανέλαβαν να καταγράψουν τους αριθμούς. 



 Δραστηριότητα 7η: Το πρόσωπό μου

Δείχνουμε στα παιδιά ένα σκίτσο προσώπου, χωρίς μάτια, μύτη, στόμα, αυτιά και μαλλιά και ουδέτερα ρούχα. Θέτουμε προβληματισμούς στην ομάδα -τάξη και ξεκινάμε μια συζήτηση: Τι δείχνει αυτό το σκίτσο. αν είναι παιδάκι, τι είναι αγόρι ή κορίτσι. Τα παιδιά απαντούν κατά βούληση, χωρίς να στηρίζουν κάπου την απάντησή τους. Επιμένουμε: "Πώς το ξέρουμε ότι είναι αγόρι;"- "Πώς το ξέρουμε ότι είναι κορίτσι" "Πώς το κατάλαβες". Τα παιδά μπερδεύονται και δε μπορούν να δώσουν μια ξεκάθαρη απάντηση. 



Τι λείπει από αυτό το σκίτσο; Τα παιδιά ενεργοποιούνται και αρχίζουν ένα ένα να απαντούν; τα μαλλιά του, η μύτη του, τα μάτια και σιγά σιγά τα βρίσκουν. Τοποθετούμε στο πάτωμα, διάφορα εικονίδια με τα χαρακτηριστικά του προσώπου, αλλού τα μάτια, αλλού οι μύτες, αλλού το στόμα και αλλού διάφορα μαλλιά (κοντά, μακριά, ξανθά, μελαχρινά). Τα παιδιά επιλέγοντας από τα διάφορα χαρακτηριστικά φτιάχνουν το παιδάκι να μοιάζει άλλοτε με αγόρι, άλλοτε με κορίτσι.




















Συμπεραίνουμε ότι και τα αγόρια και τα κορίτσια, όλοι οι άνθρωποι έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά στο πρόσωπο, έχουν όλοι μύτη, μάτια, αυτιά, έχουν όμως και πολλές διαφορές, άλλο μήκος μαλλιών, άλλο χρώμα, άλλο χρώμα μάτια, άλλα αυτιά, στόμα, χαμόγελο και ούτω καθεξής.


Δραστηριότητα 7η: Ας παίξουμε με τις λέξεις (αγόρι-κορίτσι)

Η εικόνα αυτή μας χρησιμεύει ως πίνακας αναφοράς για τις λέξεις αγόρι και κορίτσι. Συζητούμε με τα παιδιά αρχικά για τις διαφορές που βλέπουμε και εύκολα παρατηρούμε στις δυο εικόνες. Η ταυτότητα μας- ο εαυτός μας προσδιορίζεται πολύ από το εάν είμαστε αγόρι ή κορίτσι. Έπειτα, έχοντας μικρότερες καρτέλες με τις λέξεις μόνο, τα παιδιά μπορούν να αντιστοιχίσουν πού ταιριάζει η κάθε λέξη. Έχουμε έτσι την αφορμή να μιλήσουμε για γράμματα, ήχους, από τι αρχίζει το "αγόρι", από τι αρχίζει το "κορίτσι". Άλλη λέξη που αρχίζει από τη φωνούλα "α"... άλλη λέξη που αρχίζει από τη φωνούλα ''κ".


Δραστηριότητα 8η: Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου

Ο "μαγικός καθρέφτης", όπως τον ονομάσαμε, περνάει στη γωνιά της παρεούλας, από παιδί σε παιδί και παρατηρούμε, τι χρώμα είναι τα μάτια μας, τι χρώμα είναι τα μαλλιά μας, τι χρώμα είναι τα φρύδια μας και ανακοινώνουμε στην ομάδα περιγράφοντας τον εαυτό μας. Έχουμε διαφορετικό χρώμα μαλλιών, διαφορετικά μάτια, είμαστε διαφορετικοί, δε μοιάζουμε στην εμφάνιση. 
Ο καθρέφτης ξαναπερνάει από τα παιδιά αλλά αυτή τη φορά έχει τη μαγική ιδιότητα να βλέπει μέσα στην καρδούλα μας, μέσα στην ψυχή μας.... και κάθε παιδί ανακοινώνει τώρα κάτι που τον χαρακτηρίζει... μια λεξούλα για να περιγράψει πως αισθάνεται, πως νιώθει, ή κάτι από τον εαυτό του.. π.χ. "Είμαι ο Γιάννης και είμαι καλό παιδί".


Δραστηριότητα 9η: Ζωγραφίζω τον εαυτό μου

Ζωγραφίσαμε σε χαρτί ο καθένας τον εαυτό του, φτιάχνοντας τα μαλλιά μας, τα μάτια μας, το στόμα μας και κάναμε τις παρατηρήσεις μας για το εάν τελικά καταφέραμε να μοιάζει το σχέδιο μας σε εμάς. Τι θα αφήναμε ίδιο, τι θα αλλάζαμε. 
(Σύντομα θα έχετε την ευκαιρία να δείτε στην ανάρτηση αυτή φωτογραφίες από τα έργα των παιδιών)

Δραστηριότητα 10η: Παιχνιδοτράγουδο "το σώμα"

Χορέψαμε και τραγουδήσαμε μαζί, κάνοντας μιμητικές κινήσεις το τραγούδι "κεφάλι, ώμοι, γόνατα και πόδια" και διασκεδάσαμε με τις γκάφες μας, καθώς το τραγούδι γινόταν όλο και πιο γρήγορο και μπερδεύαμε τα μάτια με τα αυτιά, τη μύτη με το στόμα.

Δραστηριότητα 11η: Η μπουγάδα μας



Κατασκευάσαμε από χαρτί τον εαυτό μας με τεχνική χαρτοκοπτικής, χαρτοδιπλωτικής και κολάζ και κρεμάσαμε τους εαυτούς μας σε μια υπέροχη μπουγάδα.
Να ξέρετε όμως "μαμάδες" δεν είμαστε για κρέμασμα είμαστε καλά παιδιά. 




2 σχόλια:

  1. ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ !!!!!!!!!! ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΠΟΛΥ ΑΥΤΗ ΜΕ ΤΟ ΣΚΙΤΣΟ !!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Κική! Παρακολουθώ και εγώ την ενδιαφέρουσα δουλειά σου, που φαίνεται ότι σχεδιάζεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα παιδιά και για να μπορούν να τα δουλέψουν χωρίς πολύ καθοδήγηση, απλά ωραία και δημιουργικά. Μολονότι δεν καταφέρνω πάντα να σου γράφω τις εντυπώσεις μου συχνά δανείζομαι ιδέες σου για να τις δουλέψω στην τάξη. Να είσαι καλά!

      Διαγραφή