Οι δραστηριότητες που υλοποιούνται στο Ολοήμερο Τμήμα του 1ουΝηπιαγωγείου Λιτοχώρου.
Υπεύθυνοι νηπιαγωγοί τμήματος: Μπασδέκη Ελένη, Σουλελέ Χριστιάνα.
Οι δραστηριότητες αναπτύσσονται συνήθως ως θεματικές προσεγγίσεις ή σχέδια εργασίας που διαρκούν τουλάχιστον μια εβδομάδα. Στα πλαίσια κάθε θεματικής προσέγγισης ενημερώνονται οι γονείς και ανοίγει μια καινούρια ενότητα που τιτλοφορείται: "Μιλάμε για...." (π.χ. Μιλάμε για τα χρώματα) και ταυτόχρονα ένας καινούριος φάκελος που θα ενταχθεί στον αναμνηστικό φάκελο των νηπίων που θα παραλάβουν στο τέλος της σχολικής χρονιάς.
- Ιανουάριος: εβδομάδα 21/1/2013- 25/1/2013
Πρώτη εβδομάδα δραστηριοτήτων: Γνωριμία με τα συναισθήματα
1η δραστηριότητα- Αφόρμηση: Ανάγνωση Παραμυθιού «Η παλέτα των συναισθημάτων»
1. Αφού διαβάσαμε το παραμύθι,
ένα από τα παιδιά εξέφρασε την απορία τι σημαίνει η λέξη «συναίσθημα».
Συζητήσαμε στην ολομέλεια της τάξης, τί σημαίνει για τα παιδιά και καταγράψαμε
τις απόψεις τους σε χαρτί του μέτρου.
2. Φωτοτυπήσαμε εικόνες του
κειμένου και μιλήσαμε για το πώς αισθάνεται η συναισθηματικούλα σε κάθε μια από
αυτές (λύπη, απορία, περιέργεια, φόβο κ.α.)
3. Αντιστοιχίσαμε τις λέξεις
(λύπη, φόβος, χαρά, ……) με τις εικόνες του παραμυθιού.
4. Κατασκευάσαμε ένα κολάζ ως
πίνακα αναφοράς για τέσσερα από τα συναισθήματα
φόβος, λύπη, χαρά, θυμός (στα
οποία επιλέξαμε να δώσουμε έμφαση επειδή είναι πιο ξεκάθαρες αποχρώσεις και
πιστεύουμε ότι οι διαφορές μεταξύ τους θα γίνουν εύκολα αντιληπτές από τα παιδιά)
2η Δραστηριότητα: Χορεύω με τα συναισθήματά μου.
Περιγραφή
δραστηριότητας:
Επιλέγουμε
διάφορα κομμάτια κλασικής μουσικής για παιδιά με διαφορετικές μελωδίες κατάλληλες για να
μπορούμε να χορέψουμε και να κινηθούμε στο χώρο ελεύθερα, εκφράζοντας άλλοτε
θυμό, άλλοτε λύπη, χαρά ή φόβο μόνο μέσα από την κίνησή μας και τις εκφράσεις
μας. Κάθε φορά που εναλλάσσονται τα κομμάτια εναλλάσονται και οι κινήσεις και ο
τρόπος που εκφράζονται τα παιδιά. Εάν σε ένα μουσικό άκουσμα τα παιδιά
επιλέξουν να εκφράσουν και θυμό και φόβο εξηγούμε ότι αυτό είναι δυνατό να
συμβαίνει γιατί δεν προκαλεί τα ίδια συναισθήματα σε όλους η ίδια μουσική (αυτό
μπορεί να γίνει έναυσμα για συζήτηση μετά στην παρέα ή για επόμενη
δραστηριότητα).
3η Δραστηριότητα: Ομαδικό κολάζ "τα συναισθήματα μας"
Δίνουμε στα παιδιά φωτογραφικό υλικό από περιοδικά, εφημερίδες και διάφορες φωτογραφίες που έχουν φέρει από το σπίτι τους και αναζητούν φωτογραφίες που απεικονίζουν ανθρώπους με διάφορα συναισθήματα-εκφράσεις, ώστε να δημιουργήσουμε το ομαδικό κολάζ.
Δεύτερη εβδομάδα δραστηριοτήτων: Μαθαίνω να αναγνωρίζω τα δικά μου συναισθήματα
3η Δραστηριότητα: Ομαδικό κολάζ "τα συναισθήματα μας"
Δίνουμε στα παιδιά φωτογραφικό υλικό από περιοδικά, εφημερίδες και διάφορες φωτογραφίες που έχουν φέρει από το σπίτι τους και αναζητούν φωτογραφίες που απεικονίζουν ανθρώπους με διάφορα συναισθήματα-εκφράσεις, ώστε να δημιουργήσουμε το ομαδικό κολάζ.
Δεύτερη εβδομάδα δραστηριοτήτων: Μαθαίνω να αναγνωρίζω τα δικά μου συναισθήματα
4η Δραστηριότητα: Χαίρομαι όταν....Λυπάμαι όταν
Στην ολομέλεια της τάξης κουβενιάζουμε για στιγμές που μας έκαναν να χαρούμε και στιγμές που μας έκαναν να λυπηθούμε. Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να διηγηθούν προσωπικές τους εμπειρίες. Η νηπιαγωγός καταγράφει κάποιες βασικές στιγμές-εικόνες που εκπροσωπούν βασικά συναισθήματα, ώστε να τις χρησιμοποιήσουμε για την οργάνωση άλλων δραστηριοτήτων. Τα παιδιά καλούνται στο τέλος να ζωγραφίσουν σε ανοιχτά φύλλα εργασίας μια σκηνή που τα έκανε να λυπηθούν και μια άλλη που τα έκανε να χαρούν.
5η Δραστηριότητα: Ο κάδος των συναισθημάτων
Κουβεντιάζουμε για τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματα. Ποιά είναι αυτά; Δημιουργούμε με τη βοήθεια δυο στεφανιών (μπλε και κόκκινο) δυο ομάδες συναισθημάτων μέσα στις οποίες τοποθετούμε αντίστοιχα εικόνες με τα θετικά (χαρά, ευτυχία, αγάπη, ενθουσιασμός κ.α.) και στο άλλο εικόνες με τα αρνητικά συναισθήματα (λύπη, φόβος, απογοήτευση, θλίψη κ.α)
Τι πρέπει να κάνουμε με τα κακά συναισθήματα που νιώθουμε; Τι πρέπει να κάνουμε με τα καλά συναισθήματα; Αποφασίζουμε ότι τα κακά συναισθήματα πρέπει να τα διώχνουμε από μέσα μας, ενώ τα καλά να τα φυλάμε στην καρδούλα μας . Δημιουργούμε λοιπόν το ομαδικό κολάζ της φωτογραφίας.
(Η δραστηριότητα που υλοποιήθηκε από τη νηπιαγωγό Μπασδέκη Ελένη, είναι ιδέα της νηπιαγωγού Μαρίας Βασιλοπούλου (Μαντούδι Ευβοίας) την οποία και ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την έμπνευση της, αλλά και τη συνεργασία της)
6η Δραστηριότητα:Φοβάμαι όταν...
Δουλεύουμε αντίστοιχα, όπως με τη δραστηριότητα "χαίρομαι όταν...λυπάμαι όταν...".
Ζητάμε από ένα ένα τα παιδιά να μας πουν κάτι που τα κάνει να φοβούνται. Έπειτα, να προτείνουν μια λύση, έναν τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν το φόβο τους. Καταγράφουμε τις απαντήσεις των παιδιών σε φύλλο εργασίας, όπου πρέπει να ζωγραφίσουν αυτό που τα φοβίζει.
Κων/νος Γ: Φοβάμαι το λύκο και την αρκούδα- Θα φωνάξω το μπαμπά μου, που είναι πολύ δυνατός να τη σκοτώσει
Ολυμπία: Φοβάμαι τα αυτοκίνητα (γιατί ένα χτύπησε ένα παιδάκι έξω από το σπίτι της γιαγιάς μου)- Να είμαστε προσεκτικοί όταν περπατάμε στο δρόμο.
Μιχάλης: Φοβάμαι το σκοτάδι- Όταν θα έρχεται εγώ θα κοιμάμαι και θα ξυπνάω όταν βγαίνει ο ήλιος
Θανάσης: Φοβάμαι τα μηχανάκια γιατί κάνουν θόρυβο- Όταν περνάνε θα κλείνω τα αυτιά μου
Ντανιέλ: Φοβάαι τα λυκόσκυλα- Να τα σκοτώσει ο αδελφός μου, που είναι πολύ δυνατός
Αλίσια: Φοβάμαι το φίδι- Να το σκοτώσει ο μπαμπάς
Μαρκέλα: Φοβάμαι τα μυρμήγκια-Να τα πατήσει ο μπαμπάς με το παπούτσι του
Βασίλης: Φοβάμαι το σκορπιό, την αράχνη γιατί πεθαίνει- Να εξοντώσω τα έντομα
Δέσποινα: Φοβάμαι τις νυχτερίδες- Να μη τις ενοχλώ, οπότε και αυτές δε θα με πειράζουν
Μαρίνα: Φοβάμαι τους λύκους- Να μην τους πειράζω
Ειρήνη: Φοβάμαι το θόρυβο που κάνουν τα κλαδιά του δέντρου- Να πω στο μπαμπά να κόψει όλα τα δέντρα
Τζέσικα: Φοβάμαι την κουκουβάγια - Δε θα την ενοχλώ
Αγγελίνα: Φοβάμαι τη νυχτερίδα -Θα βάλω ακουστικά στα αυτιά να μη την ακούω και μαντήλι στα μάτια να μη τη βλέπω
Μαλένα: Φοβάμαι τα λυκόσκυλα- Δε θα ασχολούμαι μαζί τους
Σταματία: Φοβάμαι τα κοράκια- Θα σκεφτώ ότι αν δε θα πειράξω δε θα με πειράξουν και αυτά
Μπέτυ: Δε φοβάμαι τίποτα είμαι δυνατή σαν λιοντάρι
Το τραγούδι των συναισθημάτων-
Ακούμε το τραγούδι και δίνουμε στα παιδιά ένα ανοιχτό φύλλο εργασίας χωρισμένο σε τέσσερα μέρη, όπως και οι τέσσερις στροφές του τραγουδιού και καλούνται να ζωγραφίσουν μια εικόνα αντιπροσωπευτική για κάθε στροφή.
Τρίτη εβδομάδα δραστηριοτήτων: Διαχειρίζομαι τα συναισθήματά μου
7η Δραστηριότητα: Ακούω και Μιλάω
Στην ολομέλεια της τάξης κουβενιάζουμε για στιγμές που μας έκαναν να χαρούμε και στιγμές που μας έκαναν να λυπηθούμε. Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να διηγηθούν προσωπικές τους εμπειρίες. Η νηπιαγωγός καταγράφει κάποιες βασικές στιγμές-εικόνες που εκπροσωπούν βασικά συναισθήματα, ώστε να τις χρησιμοποιήσουμε για την οργάνωση άλλων δραστηριοτήτων. Τα παιδιά καλούνται στο τέλος να ζωγραφίσουν σε ανοιχτά φύλλα εργασίας μια σκηνή που τα έκανε να λυπηθούν και μια άλλη που τα έκανε να χαρούν.
5η Δραστηριότητα: Ο κάδος των συναισθημάτων
Κουβεντιάζουμε για τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματα. Ποιά είναι αυτά; Δημιουργούμε με τη βοήθεια δυο στεφανιών (μπλε και κόκκινο) δυο ομάδες συναισθημάτων μέσα στις οποίες τοποθετούμε αντίστοιχα εικόνες με τα θετικά (χαρά, ευτυχία, αγάπη, ενθουσιασμός κ.α.) και στο άλλο εικόνες με τα αρνητικά συναισθήματα (λύπη, φόβος, απογοήτευση, θλίψη κ.α)
Τι πρέπει να κάνουμε με τα κακά συναισθήματα που νιώθουμε; Τι πρέπει να κάνουμε με τα καλά συναισθήματα; Αποφασίζουμε ότι τα κακά συναισθήματα πρέπει να τα διώχνουμε από μέσα μας, ενώ τα καλά να τα φυλάμε στην καρδούλα μας . Δημιουργούμε λοιπόν το ομαδικό κολάζ της φωτογραφίας.
(Η δραστηριότητα που υλοποιήθηκε από τη νηπιαγωγό Μπασδέκη Ελένη, είναι ιδέα της νηπιαγωγού Μαρίας Βασιλοπούλου (Μαντούδι Ευβοίας) την οποία και ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την έμπνευση της, αλλά και τη συνεργασία της)
6η Δραστηριότητα:Φοβάμαι όταν...
Δουλεύουμε αντίστοιχα, όπως με τη δραστηριότητα "χαίρομαι όταν...λυπάμαι όταν...".
Ζητάμε από ένα ένα τα παιδιά να μας πουν κάτι που τα κάνει να φοβούνται. Έπειτα, να προτείνουν μια λύση, έναν τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν το φόβο τους. Καταγράφουμε τις απαντήσεις των παιδιών σε φύλλο εργασίας, όπου πρέπει να ζωγραφίσουν αυτό που τα φοβίζει.
Κων/νος Γ: Φοβάμαι το λύκο και την αρκούδα- Θα φωνάξω το μπαμπά μου, που είναι πολύ δυνατός να τη σκοτώσει
Ολυμπία: Φοβάμαι τα αυτοκίνητα (γιατί ένα χτύπησε ένα παιδάκι έξω από το σπίτι της γιαγιάς μου)- Να είμαστε προσεκτικοί όταν περπατάμε στο δρόμο.
Μιχάλης: Φοβάμαι το σκοτάδι- Όταν θα έρχεται εγώ θα κοιμάμαι και θα ξυπνάω όταν βγαίνει ο ήλιος
Θανάσης: Φοβάμαι τα μηχανάκια γιατί κάνουν θόρυβο- Όταν περνάνε θα κλείνω τα αυτιά μου
Ντανιέλ: Φοβάαι τα λυκόσκυλα- Να τα σκοτώσει ο αδελφός μου, που είναι πολύ δυνατός
Αλίσια: Φοβάμαι το φίδι- Να το σκοτώσει ο μπαμπάς
Μαρκέλα: Φοβάμαι τα μυρμήγκια-Να τα πατήσει ο μπαμπάς με το παπούτσι του
Βασίλης: Φοβάμαι το σκορπιό, την αράχνη γιατί πεθαίνει- Να εξοντώσω τα έντομα
Δέσποινα: Φοβάμαι τις νυχτερίδες- Να μη τις ενοχλώ, οπότε και αυτές δε θα με πειράζουν
Μαρίνα: Φοβάμαι τους λύκους- Να μην τους πειράζω
Ειρήνη: Φοβάμαι το θόρυβο που κάνουν τα κλαδιά του δέντρου- Να πω στο μπαμπά να κόψει όλα τα δέντρα
Τζέσικα: Φοβάμαι την κουκουβάγια - Δε θα την ενοχλώ
Αγγελίνα: Φοβάμαι τη νυχτερίδα -Θα βάλω ακουστικά στα αυτιά να μη την ακούω και μαντήλι στα μάτια να μη τη βλέπω
Μαλένα: Φοβάμαι τα λυκόσκυλα- Δε θα ασχολούμαι μαζί τους
Σταματία: Φοβάμαι τα κοράκια- Θα σκεφτώ ότι αν δε θα πειράξω δε θα με πειράξουν και αυτά
Μπέτυ: Δε φοβάμαι τίποτα είμαι δυνατή σαν λιοντάρι
Το τραγούδι των συναισθημάτων-
Ακούμε το τραγούδι και δίνουμε στα παιδιά ένα ανοιχτό φύλλο εργασίας χωρισμένο σε τέσσερα μέρη, όπως και οι τέσσερις στροφές του τραγουδιού και καλούνται να ζωγραφίσουν μια εικόνα αντιπροσωπευτική για κάθε στροφή.
Τρίτη εβδομάδα δραστηριοτήτων: Διαχειρίζομαι τα συναισθήματά μου
7η Δραστηριότητα: Ακούω και Μιλάω
Με αφορμή ένα περιστατικό ανάμεσα σε δυο νήπια (μάλωσαν και το ένα χτύπησε
το άλλο), αποφασίσαμε να θέσουμε το περιστατικό σε συζήτηση στην ολομέλεια της
ομάδας και να βρούμε μια λύση. Τα παιδιά κάθισαν το ένα απέναντι στο άλλο και
κουβέντιασαν. Τι είχε ενοχλήσει το ένα, γιατί ο άλλος αντέδρασε έτσι, τι πρέπει
να κάνουμε τώρα. Παροτρύνουμε τα παιδιά να παρατηρήσουν τι έγινε προκειμένου να
λυθεί η φιλονικία. «Να κουβεντιάζουμε»… Βάλαμε την
πινακίδα με το στόμα στο ένα καρεκλάκι και το βαφτίσαμε «Μιλάω» και την άλλη σε
ένα άλλο καρεκλάκι και το
βαφτίσαμε
«Ακούω». Στο εξής όταν θα δημιουργιόταν ένα πρόβλημα στις σχέσεις μας,
στο παιχνίδι, στις δραστηριότητες θα δίναμε την ευκαιρία στον άλλο να
μιλήσει και να μας πει πως ένιωσε και εμείς να τον ακούσουμε και έπειται
οι ρόλοι αντιστρέφονταν, ώστε να δημιουργηθεί ένα κλίμα "ενσυναίσθησης"
και να μπορέσουμε ο ένας να αντιληφθεί τα συναισθήματα του άλλου, αλλά
και όλη η τάξη να νιώσει το κλίμα και να αντιληφθεί το πρόβλημα δίνοντας
μια λύση.
8η Δραστηριότητα:Χρώματα και συναισθήματα
Με αφόρμηση την κουβέντα μας από το παραμύθι "Η παλέτα των συναισθημάτων", που δουλέψαμε τις προηγούμενες μέρες, προτρέπουμε τα παιδιά να εκφράσουν με χρώματα τα συναισθήματά τους. Συζητάμε πρώτα στην ολομέλεια για το τί χρώμα θα έδιναν στο θυμό, στη χαρά, στη λύπη, στο φόβο. Τί χρώματα δίνουμε στα θετικά συναισθήματα, τί χρώματα στα αρνητικά. Έπειτα, δουλεύουν ατομικά σε ανοιχτό φύλλο εργασίας δίνοντας ένα χρώμα για κάθε ένα από τα συναισθήματα που φαίνονται στην παλέτα τους.
Τα συναισθήματα μέσα από την τέχνη
Περιγραφή δραστηριότητας:
Παρουσιάζουμε στα παιδιά πίνακες, κυρίως προσωπογραφίες, όπου απεικονίζονται πρόσωπα με διαφορετικές εκφράσεις και συναισθήματα. Κουβεντιάζουμε για τα όσα παρατηρούμε στους πίνακες και εμμένουμε κυρίως στο τί αισθάνονται αυτά τα πρόσωπα. Παρακάτω παρουσιάζουμε τους πίνακες με τους οποίους δουλέψαμε, κάποιοι από αυτούς έχουν αναρτηθεί σε ιστολόγια συναδέλφων.
- "The scream" (η κραυγή) του Έντβαρτ Μουνκ
μια τσιριχτή φωνή που κάτι θέλει να μας πει."
- " Το θλιμμένο κορίτσι" του Νικολάου Γύζη
"Κοιτώ με προσοχή τους πίνακες ζωγραφικής και ψάχνω, ψάχνω, ψάχνω...
για ένα κορίτσι με μαντήλι που κάτι έχει και είναι θλιμμένο, μα δεν ξέρω να το πω."
- "Το γελαστό κορίτσι" του Ιακωβίδη
- Προσωπογραφία Κου Γ.Δ.» (Γ. Διαμαντόπουλος), πριν το 1915 Λάδι σε μουσαμά του Νικολάου Λύτρα
κύριο με μουστάκι που μοιάζει να' ναι λιγάκι θυμωμένος και ακόμη μουτρωμένος"
- "Τα ορφανά" του Γύζη
παιδάκια μαζεμένα, μουτράκια κατεβασμένα. Τι λέτε να χουν; Να είναι πεινασμένα;"
- "Μόνα Λίζα" του Λεονάρντο Ντα Βίντσι
Μάτια μεγάλα, εκφραστικά που με κοιτάζουν εκστατικά. Τί να σκέφτονται άραγε αυτά;"
Για κάθε έναν από τους πίνακες δημιουργήσαμε και ένα ποίημα και μας δόθηκε η ευκαιρία να παίξουμε: "Βρες για ποιον πίνακα μιλώ....". Ένα παιχνίδι που αρέσει ιδιαίτερα στα παιδιά και ασκεί την παρατηρητικότητά τους. Τα ποιήματα είναι εμπνευσμένα από το βιβλίο "Ο ντετέκτιβ της τέχνης" της Κάντζου Νίκης. Κατά αναλογία δημιουργήσαμε και άλλα δικά μας.
Σχολιάσαμε τους πίνακες ζωγραφικής: Πόσα πρόσωπα εικονίζονται; Ποιά; Τί χρώματα χρησιμοποιεί ο ζωγράφος; Τί θέλει να δείξει; Τί νιώθουν τα πρόσωπα που εικονίζονται; Τι ένιωθε ο ζωγράφος; Επικεντρωθήκαμε κυρίως στην ανάλυση των τεσσάρων πρώτων έργων τέχνης, αντιστοιχίζοντας κάθε έναν σε ένα από τα τέσσερα βασικά συναισθήματα που επιλέξαμε να δουλέψουμε (φόβος, λύπη, χαρά, θυμός).
9η Δραστηριότητα: Σχολιάζω τον πίνακα του Μουνκ
Αφού μιλήσαμε για τα χρώματα, τα πρόσωπα του πίνακα και τι νιώθουμε βλέποντάς τον ρωτήσαμε τα παιδιά "τι νομίζετε ότι συμβαίνει; τι έχει πάθει;" Παρακάτω καταγράφουμε τις απαντήσεις που έδωσαν τα παιδιά γιατί μας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση.
Βασίλης: έχει υψοφοβία
Σταματία: τον τρόμαξαν οι δυο κύριοι από πίσω
Δέσποινα: σκέφτηκε κάτι κακό
Κων/νος: Φοβάται την ασχήμια του ουρανού
Τζέσικα: Φοβάται τη νύχτα
Κων/νος : Σκέφτηκε κάτι τρομακτικό
Αγγελίνα: Κάποιος φίλος του έπεσε από τη γέφυρα
Βασίλης: Μήπως σπάσει η γέφυρα
Δέσποινα: Φοβάται τα αγριεμένα κύματα.
Βάζω τα δικά μου χρώματα στον πίνακα του Μουνκ
τους πίνακες σε ασπρόμαυρη εκδοχή βρήκαμε στην ιστοσελίδα http://e-children.blogspot.gr
πίνακες Μουνκ και Μόνα Λιζα
9η Δραστηριότητα: Σχολιάζω τον πίνακα του Μουνκ
Αφού μιλήσαμε για τα χρώματα, τα πρόσωπα του πίνακα και τι νιώθουμε βλέποντάς τον ρωτήσαμε τα παιδιά "τι νομίζετε ότι συμβαίνει; τι έχει πάθει;" Παρακάτω καταγράφουμε τις απαντήσεις που έδωσαν τα παιδιά γιατί μας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση.
Βασίλης: έχει υψοφοβία
Σταματία: τον τρόμαξαν οι δυο κύριοι από πίσω
Δέσποινα: σκέφτηκε κάτι κακό
Κων/νος: Φοβάται την ασχήμια του ουρανού
Τζέσικα: Φοβάται τη νύχτα
Κων/νος : Σκέφτηκε κάτι τρομακτικό
Αγγελίνα: Κάποιος φίλος του έπεσε από τη γέφυρα
Βασίλης: Μήπως σπάσει η γέφυρα
Δέσποινα: Φοβάται τα αγριεμένα κύματα.
Βάζω τα δικά μου χρώματα στον πίνακα του Μουνκ
τους πίνακες σε ασπρόμαυρη εκδοχή βρήκαμε στην ιστοσελίδα http://e-children.blogspot.gr
πίνακες Μουνκ και Μόνα Λιζα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου