Σάββατο 10 Μαΐου 2014

ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Με αφορμή την  επίσκεψή μας στη δημοτική δανειστική βιβλιοθήκη του τόπου μας, θα περιγράψουμε τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν και θα βρούμε ευκαιρία να παρουσιάσουμε συγκεντρωτικά εδώ όλα τα φύλλα δανεισμού που συνόδευαν τα βιβλία που δανείζονταν τα παιδιά κάθε Παρασκευή, από τη δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου μας.

Για τη φιλοξενία στη δημοτική βιβλιοθήκη ευχαριστούμε την κυρία Κατερίνα που μας βοήθησε και οργάνωσε ιδιαίτερο πρόγραμμα για εμάς, αλλά ετοίμασε για κάθε παιδί και μια κάρτα δανεισμού για να μπορεί να δανείζεται μαζί με την οικογένειά του, όταν και όποτε επιθυμεί.

Τα παιδιά καθώς ετοιμάζονται για τον περίπατο και την επίσκεψή τους στη Δημοτική Βιβλιοθήκη. Μπαίνουμε σε τρενάκι, στοιχιζόμαστε και έτοιμοι για να περπατήσουμε τα δρομάκια της περιοχής μας.




Είμαστε καθοδόν και απολαμβάνουμε τον περίπατό μας.

                          

Έξω από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη.

                          
Παρακολουθήσαμε δυο ψηφιακές εκδοχές παραμυθιών του Χανς Κρίτσιαν Άντερσεν, Την "πριγίπισσα και το ρεβύθι", καθώς και το "Ασχημόπαπο". Την παρουσίαση και την προβολή τους σε οθόνη με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή, ανέλαβε η βιβλιοθηκάριος κυρία Κατερίνα και μητέρα νηπίου που φοιτά στο νηπιαγωγείο μας.

Αμέσως μετά τα παιδιά αναλαμβάνουν βιωματική δράση και εμπλοκή ζωγραφίζοντας ό,τι τους άρεσε από το παραμύθι και συμπληρώνοντας φύλλα εργασίας για τις δυο ιστορίες που παρακολούθησαν.


 Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε πολλά βιβλία αυτό που τους αρέσει να δανειστούν. Για να διευκολύνει την αναζήτηση η κυρία Κατερίνα μας τα τοποθέτησε σε ένα τραπέζι, αφού πρώτα εντοπίσαμε στα ράφια όσα απευθύνονταν σε παιδιά και ήταν κατάλληλα για την ηλικία. 





Με τη βοήθεια των δανειστικών καρτών που ήδη μας  είχε ετοιμάσει από την προηγούμενη μέρα στο σχολείο, περιμέναμε στη σειρά για να δανειστούμε το βιβλίο μας.



Η επίσκεψή μας τελείωσε, άρχισε όμως μια νέα σχέση με το βιβλίο και με τις επιλογές δανεισμού, που διευρύνονται πλέον και ξεπερνούν τα όρια της σχολικής μονάδας, αυξάνοντας κατά πολύ τις αναγνωστικές μας επιλογές, αλλά και κατ' επέκταση δεξιότητες. Ας δοθεί έτσι ένα έναυσμα για την οικοδόμηση και την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας.


Οι προσπάθειες για να γνωρίσουν καλύτερα τα παιδιά τα βιβλία και να έρθουν σε επαφή με αυτά, με διάφορα είδη και με διάφορους τρόπους, μαθαίνοντας τόσο για στοιχεία τυπικά, όπως ο τίτλος, ο συγγραφέας και οι πληροφορίες που αναγράφονται στο εξώφυλλο, αλλά και για πιο ουσιώδη που αφορούν στο κείμενο, στην περιγραφή και στην εμβάθυνση σε αυτό, όπως είναι η αφήγηση της ιστορίας, η απόδοση μιας περίληψης, ο εντοπισμός του ήρωα και ο χαρακτηρισμός του, η εργασία με επιθετικούς προσδιορισμούς και άλλα γλωσσικά στοιχεία που αναδεικνύονται μέσα από το κείμενο είναι μια συνεχής δραστηριότητα στη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς.

Κάθε Παρασκευή που πραγματοποιείται ο δανεισμός τα παιδιά ακολουθούν μια συγκεκριμένη διαδικασία. Υπάρχει ένας συγκεκριμένος χώρος, λίγο μετά την προσέλευση και αφού μεσολαβήσει ένα διάστημα με ελεύθερες δραστηριότητες, η νηπιαγωγός καλεί ομάδες παιδιών σε ένα τραπέζι της τάξης που υπάρχει και φιλοξενεί κάθε Παρασκευή τα ανάλογα έντυπα και τις τσάντες δανεισμού.
Περιγραφή της διαδικασίας:

Βήμα 1ο: Η νηπιαγωγός καλεί ένα ένα μικρές ομάδες παιδιών (συνήθως 3-4) να επισκεφθούν τη βιβλιοθήκη και να επιλέξουν ένα βιβλίο που επιθυμούν να δανειστούν. Έπειτα προσέρχονται στο χώρο εργασίας τους (στο συγκεκριμένο τραπέζι με το ανάλογο υλικό), όπου έχουν στη διάθεσή τους ένα ντοσιέ με αρχειοθετημένο το έντυπο δανεισμού για κάθε παιδί χωριστά  και μαρκαδόρους και μολύβια για να μπορούν να καταγράψουν τον τίτλο του βιβλίου στην καρτέλα δανεισμού με το δικό τους όνομα.

ΚΑΡΤΕΛΑ ΠΑΙΔΙΟΎ

Για κάθε μήνα συμπληρώνεται ξεχωριστό έντυπο και τα έντυπα αυτά συνοδεύουν την θεματική ενότητα "ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ" στον αναμνηστικό φάκελο του παιδιού που παραδίδουμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

Σε περίπτωση που η σύνθεση και οι δυνατότητες της ομάδας-τάξης το επιτρέπουν, τηρείται και δεύτερο αρχείο με καρτέλες βιβλίων, όπου κάθε βιβλίο έχει τη δική του καρτέλα και πρέπει αυτός που δανείζεται να συμπληρώνει το όνομά του. Το κουτάκι αριστερά από τον τίτλο του βιβλίου απεικονίζει σε μικρογραφία το εξώφυλλο. Οι πληροφορίες αυτές απεικονίζονται πάνω στο έντυπο, ώστε να διευκολύνουν το παιδί να αναγνωρίζει την καρτέλα κάθε βιβλίου και αναγράφονται μια φορά στην αρχή της σχολικής χρονιάς από τη νηπιαγωγό.

ΚΑΡΤΕΛΑ ΒΙΒΛΙΟΥ




Τα φύλλα δανεισμού που ακολουθούν είναι παραδείγματα για το πως μπορούν να δίνονται και να προχωρούν σταδιακά σε πιο σύνθετες μορφές στη διάρκεια της χρονιάς. Αυτό δε σημαίνει ότι είναι ανάγκη να δοθούν σε όλα τα παιδιά ταυτόχρονα με την ίδια μορφή. Εδώ θα παίξει σημαντικό ρόλο η διαφοροποιημένη διδασκαλία και ανάλογα το επίπεδο που έχει προχωρήσει και στο οποίο είναι ικανό να ανταποκριθεί ή να δοκιμάσει να ανταποκριθεί κάθε παιδί, χωρίς να απογοητευτεί.
(Για την επιτυχία και την υλοποίηση των δραστηριοτήτων αυτών, ώστε να μην καταντήσουν μια βαρετή ρουτίνα που θα συμπληρώνεται από τους γονείς χωρίς τη συμμετοχή των παιδιών, είναι απαραίτητη η συνεργασία σχολείου-οικογένειας. Από την αρχή της σχολικής χρονιάς στη συνάντηση γονέων αναφέρεται και ο τρόπος λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης, αλλά και ο τρόπος εργασίας στο σπίτι και διευθετούνται πιθανά προβλήματα και παρανοήσεις σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς)




Τις ιδέες για τη δημιουργία αυτών των φύλλων εργασίας οφείλω στη συνάδελφο Ελένη. Ελπίζω να τις φανούν χρήσιμα έτσι όπως δημιουργήθηκαν.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου