Σάββατο, 10 Μαΐου 2014

Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΑΜΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Φέτος για πρώτη φορά στο νηπιαγωγείο που δουλεύουμε συμφωνήσαμε οι εκπαιδευτικοί να γιορτάσουμε τη γιορτή της μητέρας, υποδεχόμενοι τις μαμάδες στο σχολείο και οργανώνοντας μια γιορτή. Όλη αυτή η εβδομάδα ήταν αφιερωμένη σε προετοιμασίες, κατασκευές και δωράκια για τις μανούλες.

Το κείμενο της πρόσκλησης ωστόσο, πρωτότυπο και ανησυχητικό, καθώς καλούσε τις μαμάδες σε συνάντηση γονέων με αιτιολογία ότι είχαν προκύψει σοβαρά προβλήματα και έπρεπε να συζητηθούν (ιδέα της συναδέλφου). Η έκπληξη κοινό μυστικό. Μας και η ανησυχία.....καθώς όπως μας εξομολογήθηκαν μετά...κάθε μια πίστευε ότι κάτι είχε κάνει το καμάρι της και είχε αναγκάσει την κυρία να καλέσει τη μαμά για να συζητήσουν....ΧΙΧΙΧΙ......τα ζουζούνια το διασκέδασαν.

Θέλοντας να εμπλουτίσω και εγώ την ιδέα βάζοντας και την προσωπική μου νότα υποδεχτήκαμε τις μαμάδες προλογίζοντας ότι τα παιδιά τις τελευταίες μέρες είχαν ξεφύγει. Χτες μάλιστα η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο......χωρίστηκαν σε ομάδες, πήραν τους μαρκαδόρους, τις μπογιές και τα πινέλα και άρχισαν να γράφουν συνθήματα.








Και στο τέλος να φαντάζουν κάπως έτσι.....τα συνθήματα τους......





Και αφού τα ανάρτησαν στους τοίχους της τάξης, άρχισαν οι παραισθήσεις, άλλο φανταζόταν ότι αν η μαμά του ήταν γλυκό θα ήταν πάστα φλώρα, η τούρτα ή παγωτό....η ακόμη και κανένα λουκάνικο ή σουβλάκι (γιατί σε κάποιους αρέσαν τα αλμυρά). Άλλοι πάλι νόμιζαν ότι οι μαμάδες γίναν λουλούδια, παπαρούνες, μαργαρίτες, ηλιοτρόπια, και κατακόκκινα τριαντάφυλλα. Τέλος, κάποιοι άλλοι θέλαν τις μαμάδες τους να μοιάζουν με φρούτα... καρπούζι, ροδάκινο, φράουλα, κεράσι.....

Μα τι πάθαν αυτά τα παιδιά;;;;;;;;;; Όλα αυτά τα εξομολογήθηκαν σήμερα στις μαμάδες του, καθένα στη δική τους, καθώς ήταν καθισμένα σε ένα κύκλο και οι μαμάδες σε ένα δεύτερο μεγαλύτερο κύκλο κάθε μια πίσω από το παιδάκι της για να μπορεί να το βλέπει και να το κρατάει αγκαλιά... όταν άρχισαν οι εκμυστηρεύσεις......

Αν ήσουν γλυκό....θα ήσουν..........
Αν ήσουν λουλούδι.....θα ήσουν......
Αν ήσουν φρούτο....... θα ήσουν........

Τραγουδήσαμε με όλη τη δύναμη της φωνής και της ψυχής μας το τραγούδι "οι δικοί μου" του Μάνου Λοϊζου το κομμάτι που αφορά τη μαμά και το τραγούδι "η καλύτερη μαμά του κόσμου".

Μα έφτασε η ώρα να κεράσουμε κιόλας τις καλές μας τις μαμάδες ένα γλυκό από τα χεράκια μας.
Κορμός σοκολάτας και τρουφάκια.... που όπως μας εκμυστηρεύτηκαν ήταν πιο νόστιμα από τα δικά τους...


Και τελευταία τα δωράκια μας....που με αγάπη ετοιμάσαμε για εσάς...μαζί με μια όμορφη λουλουδάτη κάρτα με τις ευχές μας να σας συνοδεύουν πάντα.


Το τσαντάκι καρδούλα για να βάλουμε το δωράκι της μαμάς.


 Τα μπρελόκ από πηλό και βαμμένα με τέμπερα....διακοσμημένα με πούλιες.



 Οι κάρτες με τις ευχές μας.


ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΑΜΑΔΕΣ ΜΑΣ.....ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ 
ΓΙΑ ΟΣΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΕ ΣΕ ΕΜΑΣ......



Πασχαλινά.....

Θα με συγχωρήσετε όσοι παρακολουθείτε το blog αλλά για χάρη των παιδιών και όσων θα ήθελαν να ενημερώνονται για τις δραστηριότητες του σχολείου, θα αναρτήσω έστω και καθυστερημένα εργασίες των παιδιών για το Πάσχα, που από καιρό έχω κρατήσει σε αρχείο, αλλά όπως και άλλο υλικό δε μπόρεσα να το δημοσιεύσω νωρίτερα λόγω διαφόρων υποχρεώσεων.

Πασχαλινή κατασκευή απλή για να αποτελέσει το εξώφυλλο για τη θεματική μας ενότητα "ΤΟ ΠΑΣΧΑ"

Ο λαγός που ήταν στο καλαθάκι μας για να συντροφεύει τις σοκολατένιες εκπλήξεις μας.

 Λαγός σε συμφωνία με το καλαθάκι μας και η πασχαλινή κάρτα. Ροζ για τα κορίτσια, πράσινο για τα αγόρια.
 'Ετοιμα τα πουγγιά μας (μια διαφορετική εκδοχή του πασχαλινού καλαθιού έτσι όπως τις έχουμε συνηθίσει)


Και όλα αυτά με αφόρμηση την ανάγνωση μιας ωραίας και πρωτότυπης ιστορίας. "Το λυκάκι και τα σοκολατένια αυγά". Γελάσαμε με την υπόθεση και μας έδωσε και αφόρμηση για άλλες δραστηριότητες και κατασκευές.


ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Με αφορμή την  επίσκεψή μας στη δημοτική δανειστική βιβλιοθήκη του τόπου μας, θα περιγράψουμε τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν και θα βρούμε ευκαιρία να παρουσιάσουμε συγκεντρωτικά εδώ όλα τα φύλλα δανεισμού που συνόδευαν τα βιβλία που δανείζονταν τα παιδιά κάθε Παρασκευή, από τη δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου μας.

Για τη φιλοξενία στη δημοτική βιβλιοθήκη ευχαριστούμε την κυρία Κατερίνα που μας βοήθησε και οργάνωσε ιδιαίτερο πρόγραμμα για εμάς, αλλά ετοίμασε για κάθε παιδί και μια κάρτα δανεισμού για να μπορεί να δανείζεται μαζί με την οικογένειά του, όταν και όποτε επιθυμεί.

Τα παιδιά καθώς ετοιμάζονται για τον περίπατο και την επίσκεψή τους στη Δημοτική Βιβλιοθήκη. Μπαίνουμε σε τρενάκι, στοιχιζόμαστε και έτοιμοι για να περπατήσουμε τα δρομάκια της περιοχής μας.




Είμαστε καθοδόν και απολαμβάνουμε τον περίπατό μας.

                          

Έξω από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη.

                          
Παρακολουθήσαμε δυο ψηφιακές εκδοχές παραμυθιών του Χανς Κρίτσιαν Άντερσεν, Την "πριγίπισσα και το ρεβύθι", καθώς και το "Ασχημόπαπο". Την παρουσίαση και την προβολή τους σε οθόνη με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή, ανέλαβε η βιβλιοθηκάριος κυρία Κατερίνα και μητέρα νηπίου που φοιτά στο νηπιαγωγείο μας.

Αμέσως μετά τα παιδιά αναλαμβάνουν βιωματική δράση και εμπλοκή ζωγραφίζοντας ό,τι τους άρεσε από το παραμύθι και συμπληρώνοντας φύλλα εργασίας για τις δυο ιστορίες που παρακολούθησαν.


 Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε πολλά βιβλία αυτό που τους αρέσει να δανειστούν. Για να διευκολύνει την αναζήτηση η κυρία Κατερίνα μας τα τοποθέτησε σε ένα τραπέζι, αφού πρώτα εντοπίσαμε στα ράφια όσα απευθύνονταν σε παιδιά και ήταν κατάλληλα για την ηλικία. 





Με τη βοήθεια των δανειστικών καρτών που ήδη μας  είχε ετοιμάσει από την προηγούμενη μέρα στο σχολείο, περιμέναμε στη σειρά για να δανειστούμε το βιβλίο μας.



Η επίσκεψή μας τελείωσε, άρχισε όμως μια νέα σχέση με το βιβλίο και με τις επιλογές δανεισμού, που διευρύνονται πλέον και ξεπερνούν τα όρια της σχολικής μονάδας, αυξάνοντας κατά πολύ τις αναγνωστικές μας επιλογές, αλλά και κατ' επέκταση δεξιότητες. Ας δοθεί έτσι ένα έναυσμα για την οικοδόμηση και την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας.


Οι προσπάθειες για να γνωρίσουν καλύτερα τα παιδιά τα βιβλία και να έρθουν σε επαφή με αυτά, με διάφορα είδη και με διάφορους τρόπους, μαθαίνοντας τόσο για στοιχεία τυπικά, όπως ο τίτλος, ο συγγραφέας και οι πληροφορίες που αναγράφονται στο εξώφυλλο, αλλά και για πιο ουσιώδη που αφορούν στο κείμενο, στην περιγραφή και στην εμβάθυνση σε αυτό, όπως είναι η αφήγηση της ιστορίας, η απόδοση μιας περίληψης, ο εντοπισμός του ήρωα και ο χαρακτηρισμός του, η εργασία με επιθετικούς προσδιορισμούς και άλλα γλωσσικά στοιχεία που αναδεικνύονται μέσα από το κείμενο είναι μια συνεχής δραστηριότητα στη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς.

Κάθε Παρασκευή που πραγματοποιείται ο δανεισμός τα παιδιά ακολουθούν μια συγκεκριμένη διαδικασία. Υπάρχει ένας συγκεκριμένος χώρος, λίγο μετά την προσέλευση και αφού μεσολαβήσει ένα διάστημα με ελεύθερες δραστηριότητες, η νηπιαγωγός καλεί ομάδες παιδιών σε ένα τραπέζι της τάξης που υπάρχει και φιλοξενεί κάθε Παρασκευή τα ανάλογα έντυπα και τις τσάντες δανεισμού.
Περιγραφή της διαδικασίας:

Βήμα 1ο: Η νηπιαγωγός καλεί ένα ένα μικρές ομάδες παιδιών (συνήθως 3-4) να επισκεφθούν τη βιβλιοθήκη και να επιλέξουν ένα βιβλίο που επιθυμούν να δανειστούν. Έπειτα προσέρχονται στο χώρο εργασίας τους (στο συγκεκριμένο τραπέζι με το ανάλογο υλικό), όπου έχουν στη διάθεσή τους ένα ντοσιέ με αρχειοθετημένο το έντυπο δανεισμού για κάθε παιδί χωριστά  και μαρκαδόρους και μολύβια για να μπορούν να καταγράψουν τον τίτλο του βιβλίου στην καρτέλα δανεισμού με το δικό τους όνομα.

ΚΑΡΤΕΛΑ ΠΑΙΔΙΟΎ

Για κάθε μήνα συμπληρώνεται ξεχωριστό έντυπο και τα έντυπα αυτά συνοδεύουν την θεματική ενότητα "ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ" στον αναμνηστικό φάκελο του παιδιού που παραδίδουμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

Σε περίπτωση που η σύνθεση και οι δυνατότητες της ομάδας-τάξης το επιτρέπουν, τηρείται και δεύτερο αρχείο με καρτέλες βιβλίων, όπου κάθε βιβλίο έχει τη δική του καρτέλα και πρέπει αυτός που δανείζεται να συμπληρώνει το όνομά του. Το κουτάκι αριστερά από τον τίτλο του βιβλίου απεικονίζει σε μικρογραφία το εξώφυλλο. Οι πληροφορίες αυτές απεικονίζονται πάνω στο έντυπο, ώστε να διευκολύνουν το παιδί να αναγνωρίζει την καρτέλα κάθε βιβλίου και αναγράφονται μια φορά στην αρχή της σχολικής χρονιάς από τη νηπιαγωγό.

ΚΑΡΤΕΛΑ ΒΙΒΛΙΟΥ




Τα φύλλα δανεισμού που ακολουθούν είναι παραδείγματα για το πως μπορούν να δίνονται και να προχωρούν σταδιακά σε πιο σύνθετες μορφές στη διάρκεια της χρονιάς. Αυτό δε σημαίνει ότι είναι ανάγκη να δοθούν σε όλα τα παιδιά ταυτόχρονα με την ίδια μορφή. Εδώ θα παίξει σημαντικό ρόλο η διαφοροποιημένη διδασκαλία και ανάλογα το επίπεδο που έχει προχωρήσει και στο οποίο είναι ικανό να ανταποκριθεί ή να δοκιμάσει να ανταποκριθεί κάθε παιδί, χωρίς να απογοητευτεί.
(Για την επιτυχία και την υλοποίηση των δραστηριοτήτων αυτών, ώστε να μην καταντήσουν μια βαρετή ρουτίνα που θα συμπληρώνεται από τους γονείς χωρίς τη συμμετοχή των παιδιών, είναι απαραίτητη η συνεργασία σχολείου-οικογένειας. Από την αρχή της σχολικής χρονιάς στη συνάντηση γονέων αναφέρεται και ο τρόπος λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης, αλλά και ο τρόπος εργασίας στο σπίτι και διευθετούνται πιθανά προβλήματα και παρανοήσεις σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς)




Τις ιδέες για τη δημιουργία αυτών των φύλλων εργασίας οφείλω στη συνάδελφο Ελένη. Ελπίζω να τις φανούν χρήσιμα έτσι όπως δημιουργήθηκαν.