Παρασκευή 29 Μαρτίου 2013

Λαϊκό παραμύθι..στο νηπιαγωγείο

 ΛΑΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ

Το λαϊκό παραμύθι, είναι παραμύθι του λαού, παραμύθι που πηγάζει από τον απλό κόσμο με υποθέσεις που αντλούν από την καθημερινή τους ζωή. Δημιουργήθηκαν από τους παππούδες και τις γιαγιάδες χρόνια πριν και έζησαν στο πέρασμα του χρόνου με την προφορική αφήγηση, καθώς τα διηγούνταν η μια γενιά στην άλλη. Από στόμα σε στόμα άλλαζαν, προσέθεταν στοιχεία, αφαιρούσαν άλλα, και έτσι δημιουργούνται και οι διάφορες "παραλλαγές".

Στα πλαίσιο του αφιερώματος για την παγκόσμια ημέρα βιβλίου συνεχίζουμε τις δραστηριότητες με το βιβλίο, διαβάζοντας λαϊκά παραμύθια από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

Θεματική Ενότητα: Λαϊκό Παραμύθι
Διαθεματική Σύνδεση: Λαϊκό Παραμύθι και Γλώσσα (λέξεις λαϊκές που σχετίζονται με διάφορα παραδοσιακά αντικείμενα.
Βασικός Σκοπός: Να γνωρίσουν τα παιδιά λαϊκά παραμύθια και τον πλούσιο κόσμο τους
Στόχοι: 
-Να μάθουν λέξεις "παλιές", ονόματα παραδοσιακών αντικειμένων και τη χρήση τους, έτσι όπως αυτά χρησιμοποιούνται και εντοπίζονται μέσα από τα παραμύθια.
-Να αναγνωρίζουν τα αντικείμενα αυτά στη γωνιά "παραδοσικαό σπίτι" που έχουμε δημιουργήσει στην τάξη μας.

Επιλέγουμε διάφορα παραμύθια από τη λαϊκή μας παράδοση και από κάθε παραμύθι, απομονώνουμε μια λέξη, ένα αντικείμενο, το οποίο εντοπίζουν τα παιδιά στην αφήγηση και δουλεύουμε με αυτό.

1. Ο Ματσιούλης (λαϊκό παραμύθι Θεσσαλίας- πηγή: Αναγνωστόπουλος, Β.Δ. Λαϊκά Παραμύθια για Μικρά Παιδιά, εκδ. Καστανιώτη)


-Διαβάζουμε το παραμύθι, κουβεντιάζουμε για αυτό και για την υπόθεση του.
-Εντοπίζουμε και καταγράφουμε λέξεις του παραμυθιού που μας έκαναν εντύπωση, γιατί δεν τις ακούμε συχνά στην καθημερινότητά μας σήμερα: πλάστης, γκλίτσα, σκάφη. (Τα παιδιά λένε και η νηπιαγωγός καταγράφει)
-Απομονώνουμε τη λέξη "γκλίτσα", βρίσκουμε εικόνες στον υπολογιστή, και μιλάμε για τη γκλίτσα και τη χρησιμότητά της.
-Δίνουμε ανοιχτό φύλλο εργασίας, όπου τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν μια "εικόνα" από την υπόθεση  του παραμυθιού που τους έκανε εντύπωση και να δουν την εικόνα της "γκλίτσας", να δοκιμάσουν να γράψουν τη λέξη στο χαρτί.


2. Ο Αυγερινός και η Πούλια (λαϊκό παραμύθι της Ζακύνθου) συναντάται με πολλές παραλλαγές.
Το παραμύθι μπορούμε να βρούμε στη διεύθυνση  http://www.poiein.gr/archives/20449/index.html
ή να το ακούσουμε στο youtube.

 - Διαβάζουμε το παραμύθι και απομονώνουμε τη λέξη "κόσκινο"
-Παρατηρούμε από κοντά το "κόσκινο" στην παραδοσιακή γωνιά της τάξης μας και μιλάμε για αυτό και τη χρησιμότητά του.
-Δίνουμε στα παιδιά φύλλο εργασίας, όπου γράφουμε τη λέξη "ΚΟΣΚΙΝΟ" και τον τίτλο του παραμυθιού



-Διαθεματική σύνδεση με αστρονομία- βλέπουμε το σχηματισμό των αστεριών, αλλιώς τις "πλειάδες" που ο κόσμος τις αποκαλεί απλά και λαϊκά "πούλια"




3. Η δουλευταρού η γυναίκα (λαϊκό παραμύθι των βλαχόφωνων)

Διαβάζουμε το παραμύθι στα παιδιά και ζητάμε στο τέλος να επικεντρωθούν σε λέξεις διαφορετικές, λέξεις λαϊκές που χρησιμοποιούσαν οι παλαιότεροι, οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας και δεν τις χρησιμοποιούμε πλέον το ίδιο συχνά ή τις έχουμε αντικαταστήσει με άλλες. Εύκολα πλέον, απαντούν τα περισσότερα με μια φωνή "τέντζερης", καθώς έχουν εξοικειωθεί με ανάλογες δραστηριότητες και στην προσέγγιση των προηγούμενων παραμυθιών.

Η ενότητα: "λαϊκό παραμύθι" συνεχίζεται και αυτή την εβδομάδα στο νηπιαγωγείο.
Θα δουλέψουμε μερικά ακόμη παραμύθια από τα βιβλία που παρουσιάζονται παρακάτω
 

 και θα κλείσουμε την ενότητα δημιουργώντας το δικό μας "λαϊκό παραμύθι" με εικόνες από τις λέξεις που έχουμε απομονώσει και με υφαντά (όπως και "τα ελληνάκια συναντούν τη γοργόνα").
Υλικό με δραστηριότητες των παιδιών θα αναρτηθεί τις επόμενες μέρες.


Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013

Αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου

 ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Ξεκινήσαμε σήμερα ένα αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, η οποία εορτάζεται 2 Απριλίου.

Εισαγωγή

Με αφορμή όμως τη διοργάνωση της έκθεσης βιβλίου από το όμορο Δημοτικό Σχολείο Λιτοχώρου (1ο Δημοτικό) σήμερα Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013 και μιλώντας με τα παιδιά για το γεγονός σκεφτήκαμε ότι είναι μια καλή αφορμή να ξεκινήσουμε να μιλάμε για το βιβλίο και να παίξουμε με αυτό αλλά και να γνωρίσουμε βιβλία της βιβλιοθήκης του νηπιαγωγείου μας και να παίξουμε με αυτά.

Την επόμενη εβδομάδα θα έρθει στο σχολείο μας μια θεατρική ομάδα Παραμυθάδων για να παρουσιάσει τέσσερα παραμύθια με μουσική στα παιδιά, ένα από αυτά τα παραμύθια πληροφορηθήκαμε ότι είναι "Ο σκαντζόχοιρος που ήθελε να τον χαϊδέψουν" της Κατερίνας Αναγνώστου, το οποίο αυτές τις μέρες βρήκαμε στα ράφια και ετοιμαζόμασταν συμπτωματικά να το βάλουμε στη δανειστική βιβλιοθήκη. Ήταν λοιπόν μια καλή ευκαιρία να ξεκινήσουμε με αυτό. Χαρήκαμε ιδιαίτερα γιατί το παραμύθι αυτό παράλληλα  μιλούσε για συναισθήματα κάτι που ήδη είχαμε δουλέψει και ήταν ευκαιρία να το προεκτείνουμε περισσότερο. 
Το παραμύθι μπορούμε να προμηθευτούμε από ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία πολύ εύκολα και πολύ οικονομικά. Ψάχνοντας βρήκαμε ότι υπάρχει αναφορά σε αυτό και σύντομη παρουσίαση του στη σελίδα  http://paramythitis.blogspot.gr στο σύνδεσμο http://paramythitis.blogspot.gr/2012/07/blog-post_05.html#.UVMqh1fivAG
Για όσους ενδιαφέρονται μπορούν να το παρακολουθήσουν ολόκληρο και να το ακούσουν με αφήγηση ηλεκτρονικά στη σελίδα  http://www.mikrosanagnostis.gr στο σύνδεσμο

 Παράλληλα, έχοντας ανοίξει το θέμα "ΠΑΡΑΔΟΣΗ" κατά τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου και δημιουργώντας το παραδοσιακό σπίτι, συνδέουμε το βιβλίο με την παράδοση και ανοίγουμε μια νέα θεματική ενότητα που θα δουλέψουμε αυτές τις μέρες "Παραδοσιακά παραμύθια".


Περιγραφή Δραστηριοτήτων

Δραστηριότητα 1η: Ανάγνωση παραμυθιού
Στη γωνιά της παρεούλας μαζεύουμε την ολομέλεια της τάξης και δημιουργώντας το κατάλληλο κλίμα, προϊδεάζουμε τα παιδιά, συζητώντας για το εξώφυλλο και για τον τίτλο του βιβλίου. Μιλάμε για το τι νομίζουν ότι ήθελε ο σκαντζόχοιρος, γιατί, πώς νομίζουν ότι θα ένιωθε, τι συνέβη; Θα χαϊδεύαμε εμείς έναν σκαντζόχοιρο; Γιατί;  Δημιουργούμε μια ατμόσφαιρα αγωνίας, ώστε να μάθουμε τί τελικά έγινε με αυτόν τον σκαντζόχοιρο.
Ξεκινάμε την αφήγηση του παραμυθιού, χρωματίζοντας τη φωνή μας, όπου χρειάζεται.
Συνοπτικά αναφέρουμε:
(περίληψη) ο μικρός σκαντζόχοιρος της ιστορίας βιαζόταν να μεγαλώσει γιατί έτσι μικρός που ήταν με τα μικρά του αγκάθια κινδύνευε από τα άλλα ζώα και πιο πολύ φοβόταν τα φίδια. Βιαζόταν να μεγαλώσει για να μεγαλώσουν τα αγκάθια του, να γίνει δυνατός και να μπορεί να επικρατήσει και να επιβληθεί στο δάσος, να μη φοβάται πια. Μα σαν πέρασε ο καιρός και μεγάλωσε τελικά, ένιωσε για λίγο χαρά που δεν κράτησε πολύ. Το συναίσθημα της χαράς γρήγορα αντικατέστησε η λύπη, γιατί κανείς πια δε μπορούσε να τον αγγίξει, να τον πλησιάσει, να τον χαϊδέψει και όλοι τον απέφευγαν, δεν είχε πια φίλους, τον φοβόντουσαν. Συμβουλεύτηκε τους μεγάλους του δάσους και αυτοί του εξήγησαν ότι όταν θέλει μπορεί να σκέφτεται κάτι όμορφο, εικόνες ζεστές που θα τον κάνουν να χαλαρώνει και τα αγκάθια του θα μαλακώνουν, θα κρύβονται και δε θα ενοχλούν τους φίλους του να τον αγγίξουν. Έτσι δε θα ήταν πια μόνος. "Τα αγκάθια μας δεν τα δείχνουμε εκεί που δε θέλουμε".

Δραστηριότητα 2η: Ανοιχτό φύλλο εργασίας
Αφού διαβάσουμε το παραμύθι, δίνουμε στα παιδιά φύλλο εργασίας, στο οποίο χρωματίζουν το σκαντζόχοιρο, αλλά και ατομικά κουβεντιάζουμε και καταγράφουμε στον καθένα ξεχωριστά ερωτήσεις που επεξεργαστήκαμε και όλοι μαζί στην παρέα.
-Τι ένιωθε ό σκαντζόχοιρος όταν ήταν μικρός και δεν είχε αγκάθια;
-Τι ένιωθε ο σκαντζόχοιρος όταν μεγάλωσε και μεγάλωσαν τα αγκάθια του;
-Αν ήσουν σκαντζόχοιρος θα ήθελες να είχες αγκάθια; Γιατί;
-Ζωγράφισε το δικό σου σκαντζόχοιρο έτσι όπως θα ήθελες εσύ να είναι. Περιεγραψέ τον.

Εντυπωσιακές είναι οι απαντήσεις των παιδιών που καταγράφηκαν και θα καταχωρηθούν τις επόμενες μέρες στη θεματική αυτή ενότητα.

Δραστηριότητα 3η: Δραματοποίηση ιστορίας
Με ορχηστρική μουσική κινούμαστε στο χώρο και δραματοποιούμε την ιστορία με το σκαντζόχοιρο. Εικόνα πρώτη: Τα μισά παιδιά είναι οι σκαντζόχοιροι που είναι στην αρχή μικροί χωρίς αγκάθια και φοβούνται τα ζώα του δάσους, τους λαγούς, τα φίδια. Τα άλλα μισά παιδιά είναι οι λαγοί και τα φίδια που κυνηγούν τους μικρούς σκαντζόχοιρους.

Εικόνα δεύτερη: Οι σκαντζόχοιροι φοβισμένοι τρέχουν να κρυφτούν στο δάσος. Οι λαγοί χοροπηδούν και τρέχουν τριγύρω τους. Οι σκαντζόχοιροι κρύβονται στη φωλιά τους.

Εικόνα τρίτη: Οι σκαντζόχοιροι μεγαλώνουν και μεγαλώνουν τα αγκάθια τους. Τώρα δε φοβούνται και ψάχνουν να βρουν τροφή στο δάσος. Νιώθουν περήφανοι και δυνατοί. Μα..... τώρα τα ζώα τρέχουν μακριά, οι λαγοί τους φοβούνται. Τρομάζουν οι λαγοί και ψάχνουν να βρουν κρυψώνα να κρυφτούν.

Εικόνα τέταρτη: Οι σκαντζόχοιροι μένουν μόνοι τους. Δεν έχουν πια κανένα φίλο. Κάθονται σκεφτικοί. Λυπούνται. Στενοχωριούνται. Κανείς δεν τους χαϊδεύει. Αναρωτιούνται. Πανικοβάλλονται. Τί να κάνουν; Απορούν. Τρέχουν στο συμβούλιο και αρχίζουν να κουβεντιάζουν. Πρέπει να σκέφτονται ωραίες εικόνες, να χαλαρώνουν για να μπορέσουν να τους πλησιάσουν οι φίλοι τους. Έτσι κάνουν. Δε δείχνουν τα αγκάθια τους εκεί που δε θέλουν.

Εικόνα πέμπτη: Κάθε σκαντζόχοιρος βρίσκει ένα λαγό. Πιάνονται από το χέρι. Γίνονται φίλοι. Χορεύουν μαζί και γνωρίζονται. Σκαντζόχοιροι και λαγοί είναι μαζί. Τώρα οι σκαντζόχοιροι είναι μαλακές γούνινες μπαλίτσες και οι λαγοί μπορούν να τους ακουμπήσουν και να τους χαϊδεψουν.

Έτσι τελειώνει το θεατρικό παιχνίδι μας, το οποίο θα επαναλάβουμε και αύριο γιατί άρεσε στα παιδιά και ελπίζω να καταφέρουμε να έχουμε και ντοκουμέντα με φωτογραφίες κατά τη δραματοποίηση.

Τρίτη 26 Μαρτίου 2013

ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Την εβδομάδα αυτή, με αφορμή δυο γεγονότα που τρέχουν, τη διοργάνωση ΈΚΘΕΣΗΣ ΒΙΒΛΙΟΥ", από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Λιτοχώρου την Τετάρτη 27/3/2013, καθώς και το αφιέρωμα στην παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, που εορτάζεται στις 2 Απριλίου, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τη γωνιά της βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο μας. 

Η γωνιά της βιβλιοθήκης που λειτούργησε λίγο καιρό μετά την έναρξη του σχολικού έτους, μόλις τα παιδιά έχουν προσαρμοστεί στο χώρο του νηπιαγωγείου και αρχίζει να δένεται και να λειτουργεί ομαλά η ομάδα τάξη, είναι καιρός να ανανεωθεί και να εμπλουτιστεί με νέα βιβλία.

Την εβδομάδα αυτά θα οργανωθούν ανάλογες δραστηριότητες αφιερωμένες στο βιβλίο και ειδικά στο παραμύθι και το παραδοσιακό παραμύθι. 

Τις επόμενες μέρες θα αναρτήσουμε υλικό με σχετικές δραστηριότητες.

Η γιορτή της 25ης Μαρτίου

Το θέμα της γιορτής της 25ης Μαρτίου για τη φετινή σχολική χρονιά ήταν: "Τα ελληνάκια συναντούν τη γοργόνα την αδελφή του Μέγα Αλέξανδρου".

Τα παιδιά τις προηγούμενες μέρες είχαν την ευκαιρία να δουλέψουν με το παραμύθι με ποικίλες δραστηριότητες, που αναφέρθηκαν σε άλλη ανάρτηση, για να παρουσιάσουν τελικά το αποτέλεσμα της γιορτής.

Έτσι,μιλήσαμε αρχικά για τους ήρωες της Επανάστασης και τα γεγονότα που συνέβησαν τότε μέσα από τραγούδια, βίντεο και παρουσίαση υλικού στον υπολογιστή.







 Καθώς προετοιμαζόμασταν για την γιορτή στολίσαμε την τάξη με κατασκευές μας.



 Εμπλουτίσαμε τη γωνιά "παραδοσιακό σπίτι" και με άλλα αντικείμενα παραδοσιακά που έφεραν στο σχολείο οι γονείς, ύστερα από προτροπή των παιδιών, καθώς μετέφεραν στο σπίτι τα όσα δουλεύαμε στην τάξη. Ευχαριστούμε τους γονείς για αυτό το όμορφο αποτέλεσμα. Έτσι, δημιουργήθηκε ένας χώρος, στο κουκλόσπιτο της τάξης,  που επεκτάθηκε και στο "μαγαζάκι της τάξης", και που έχει πολλά από όσα θα συναντούσαμε σε ένα μουσείο "λαϊκής τέχνης".

Τοποθετήσαμε σε πολλά από τα αντικείμενα αυτά ετικέτες, όπου αναγραφόταν το όνομα και πληροφορίες για τη χρήση του. 


Τις επόμενες μέρες θα δουλέψαμε το θέμα "λαϊκή παράδοση"  με τα  παραδοσιακά αντικείμενα  και θα ασχοληθούμε περισσότερο με αυτή τη γωνιά, επεκτείνοντας τη συζήτηση και σε άλλους τομείς.



Για το σκηνικό της γιορτής ευχαριστούμε τις συναδέλφους (Σκιαδοπούλου Καλλιόπη και Ελένη Δαλά) που το παραχώρησαν με όλη τους την καρδιά και την καλή τους διάθεση, μια ακόμη ένδειξη για τους καρπούς της συνεργασίας και της αμοιβαίας προσφοράς. 

Πέμπτη 7 Μαρτίου 2013

ΤΑ ΕΛΛΗΝΑΚΙΑ ΣΥΝΑΝΤΟΥΝ ΤΗ ΓΟΡΓΟΝΑ ΤΗΝ ΑΔΕΛΦΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ



Σήμερα θα μιλήσουμε στο σχολείο για την Τσικνοπέμπτη και θα γιορτάσουμε και εμείς με το δικό μας τρόπο, χορεύοντας και κατασκευάζοντας αποκριάτικη μάσκα.

Η ημέρα θα τελειώσει με την ανάγνωση δυο παραμυθιών
1. "Τα ελληνάκια" της Ευγενίας Φακίνου, εκδόσεις Κέδρος  και
2. "Η γοργόνα ταξιδεύει τον μικρό Αλέξανδρο" της Μαρίζα Κωχ,
τα οποία θα είναι και η αφόρμηση για την ανάθεση των ποιημάτων μας για την 25η Μαρτίου και για να ξεκινήσουμε τη νέα μας θεματική προσέγγιση για την "ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΛΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ".


Δραστηριότητα 1η:  Τα ελληνάκια

Διαβάζουμε στα παιδιά το παραμύθι. Πρόκειται για δυο παιδιά, δυο ελληνάκια, τη Μαρία και το Γιωργή που θα βοηθήσουν στον ξεσηκωμό για την επανάσταση. Το παραμύθι είναι εικονογραφημένο με εικόνες από παραδοσιακά κεντήματα.
Παρατηρούμε τις εικόνες του παραμυθιού και μιλάμε για αυτές. Μιλάμε επίσης, για την έννοια του "μοτίβου" και της "συμμετρίας" και δείχνοντας εργόχειρα και κεντήματα που φέραμε στο σχολείο  προσπαθούμε να καταλάβουμε τις έννοιες αυτές.




  
Δραστηριότητα 2η: Ζωγραφίζω τα ελληνάκια φτιάχνοντας δικά μου μοτίβα

Δίνουμε στα παιδιά φωτοτυπίες ασπρόμαυρες από το παραμύθι και με ξυλομπογιές χρωματίζουν τα κεντήματα που ήδη υπάρχουν αποτυπωμένα, αλλά προσθέτουν γύρω γύρω  επαναλαμβανόμενα σχέδια, μοτίβα, αυτοσχεδιάζοντας και χρησιμοποιώντας κάθε φορά διαφορετικές τεχνικές.
(Σημ. Φωτογραφίες με έργα των παιδιών θα αναρτηθούν μέσα στην εβδομάδα, όπου και θα ολοκληρωθούν τα έργα τους)

Δραστηριότητα 3η:  Η γοργόνα ταξιδεύει τον μικρό Αλέξανδρο
Διαβάζοντας το δεύτερο παραμύθι "Η γοργόνα ταξιδεύει τον μικρό Αλέξανδρο" επικεντρωνόμαστε στις περιοχές (διαμερίσματα της Ελλάδας) που αναφέρονται μέσα στο βιβλίο. Μιλάμε για τα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής, έτσι όπως αυτά αποτυπώνονται μέσα στα ποιήματα του βιβλίου.


  
Δραστηριότητα 4η: Γνωρίζω τα ταξίδια της Γοργόνας
Η γοργόνα ξεκινά το ταξίδι της και περνά ένα ένα τα διαμερίσματα της Ελλάδας. Κάθε φορά που μιλάμε για ένα διαμέρισμα, αναρτούμε στον πίνακα στη γωνιά συζήτησης έγχρωμη σελίδα, όπου απεικονίζεται το συγκεκριμένο γεωγραφικό διαμέρισμα και αναγράφεται και το όνομά του. Έτσι, υπάρχουν 9 διαφορετικά χρώματα με τα διαμερίσματα της Ελλάδας. Τα παιδιά καλούνται να τα εντοπίσουν και πάνω στο χάρτη της Ελλάδας. Δύσκολη δραστηριότητα, καθώς πάνω στο χάρτη τα σύνορα κάθε διαμερίσματος δεν είναι ξεκάθαρα και δύσκολα προσδιορίζονται, καθώς μπερδεύονται και με τις γραμμές των νομών. Όταν εντοπίσουμε κάθε διαμέρισμα, τοποθετούμε πάνω στο χάρτη καρτέλα με το όνομά του.

Δραστηριότητα 5η: Κάθε τόπος μια φορεσιά
Μιλάμε για τις παραδοσιακές φορεσιές. Για τα κύρια χαρακτηριστικά της (μαντήλι, φούστα, πουκάμισο, ποδιά, ζώνη, κάλτσες, παπούτσια  κ.α) καθώς και για τις ποικίλες παραλλαγές που συναντούμε από τόπο σε τόπο. Φέρνουμε στο νηπιαγωγείο μια γυναικεία και μια ανδρική παραδοσιακή στολή, μιλάμε για αυτές και έπειτα κατασκευάζουμε τις δικές μας παραδοσιακές ποδιές, καθώς και τους στολιάδες και τις ελληνοπούλες μας.
(για τις στολές θα μιλήσουμε και τις επόμενες μέρες για αυτό και στον πίνακα της συζήτησης μαζί με τα γεωγραφικά διαμερίσματα τοποθετούμε σταδιακά και υλικό με φορεσιες από διάφορους τόπους της Ελλάδας, τις οποίες παρατηρούμε και σχολιάζουμε με τα παιδιά αυτές τις μέρες)



Δραστηριότητα 6η: "Η δική μας παραδοσιακή γωνιά"
Η γωνιά του κουκλόσπιτου μετατρέπεται σε παραδοσιακό σπίτι με αντικείμενα που φέρνουν τα ίδια τα παιδιά από το σπίτι και σε συνεργασία πάντα με τους γονείς. Έτσι, εμπλουτίζεται σταδιακά και έχουμε τη δυνατότητα να κουβεντιάσουμε για τη χρήση αυτών των αντικειμένων, για την εξέλιξή του στα σύγχρονα χρόνια, να βρούμε ομοιότητες και διαφορές με τα σύγχρονα αντικείμενα. Τα παιδιά μπαίνουν σε ένα ταξίδι που θα συνεχίσει για μέρες, ένα ταξίδι στην παράδοση και τη λαϊκή τέχνη αναπτύσσοντας ταυτόχρονα ποικίλους τομείς του αναλυτικού προγράμματος, όπως γλώσσα (τα ονόματα αυτών των αντικειμένων, δημιουργούμε καρτέλες για να τα παρουσιάσουμε -ετικέτες, παίζουμε παιχνίδια με συνώνυμες λέξεις), μαθηματικά (μετράμε, ταξινομούμε, συγκρίνουμε), γεωγραφία (μιλάμε για τους τόπους όπου τα συναντούμε), λαογραφία (μιλάμε για τη χρησιμότητά τους). Το δικό μας παραδοσιακό σπίτι αποκτά σταδιακά μορφή.









 
Δραστηριότητα 6η: Τα ελληνάκια μαθαίνουν να χορεύουν
Επειδή τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη θεματική ενότητα, επιλέξαμε και το θεατρικό της 25ης Μαρτίου να είναι αφιερωμένο στα "ελληνάκια" και συγκεκριμένα "Τα ελληνάκια συναντούν τη γοργόνα την αδελφή του Μέγα Αλέξανδρου". Πρόκειται για μια εκδοχή που έχει δουλέψει και η νηπιαγωγός Νίκη Κάντζου και έχει εκδοθεί στο Σύγχρονο Νηπιαγωγείο. Το θεατρικό μας διαφοροποιήθηκε με τέτοιο τρόπο, ώστε να ταιριάξει στη δική μας ομάδα και να ανταποκριθεί στις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και εμπλουτίστηκε με κείμενο και χορούς. Αυτές τις μέρες τα παιδιά μαθαίνουν να χορεύουν: Ζωναράδικο, Κοφτό, Τσακώνικο, Μπάλο για να τα παρουσιάσουν στους γονείς, ενώ ταυτόχρονα διασκεδάζουν και γνωρίζουν τους παραδοσιακούς χορούς του τόπου μας. Τα βήματα των χορών έχουν απλοποιηθεί, χωρίς ωστόσο να χάνουν την ιδιομορφία τους.
-Ζωναράδικος: Τα παιδιά πιάνονται με τα χέρια απλωμένα χιαστί και όπου ακούγονται λόγια προχωρούν με το ρυθμό μπροστά, ενώ στο ορχηστρικό μέρος, κάνουν βήματα πλάγια προς τα πίσω
-Κοφτός: Σε κάθε σταμάτημα: 2 φορές χέρια κάτω, 2 φορες παλαμάκια, 2 φορές χέρια πάνω, 2 φορές στροφές.
-Τσακώνικος: Ο ένας πίσω από τον άλλο, πιασμένοι από τον αγκώνα, 4 βήματα μπροστά και στοπ.
-Μπάλος: Χορεύουν αντικρυστά σε ζευγαράκια, αυτοσχεδιάζοντας σε διάφορες εναλλαγές φιγούρες που μαθαίνουν.


Οι δραστηριότητες συνεχίζονται και τις επόμενες μέρες.